דף הבית / כלכלה / דו"ח ה-OECD – ישראל הפכה לענייה יותר ומאושרת יותר 

דו"ח ה-OECD – ישראל הפכה לענייה יותר ומאושרת יותר 

שאלה: ב-31 לינואר 2016, מזכ"ל ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) אנחל גוריה, העניק לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון, דו"ח שמכיל נתונים רבים הנוגעים למצב הכלכלי במדינה.

על אף שמחירי הדיור עולים והעוני עולה, נמצא שהישראלים הופכים למאושרים, בטוחים ושמחים יותר. איך אפשר לפתור את החידה הזאת?

תשובתי: ככל הנראה עבור הישראלים, האושר הוא לא בכסף. באמת, הרגשת האושר אינה תלויה בשאלה אם יש לך דירה או לא. אני חושב שבאוהל בדואי ובחדר קטן, בכל מקרה אפשר לחיות ולהיות מאושרים.

הערה: אבל הישראלים כל הזמן מתלוננים.

תשובתי: אני מבין שהם מתלוננים, אבל מצד שני, משנה לשנה קונים יותר ויותר דירות, במקביל מחירי הדירות עולים מאוד, והמדינה מעוניינת בזה, מפני שדווקא היא קובעת את רמת המחירים על ידי העלאת המיסים. כאשר אדם קונה דירה, הוא נותן למדינה דרך המוכרים 40%-50% ממחיר הדירה ואפילו יותר.

דבר נוסף, לא מזמן ראיתי תוכנית בטלוויזיה בה הראו שדירה מפוארת בת 5 חדרים שעולה נניח מיליון דולר, אפשר לקבל בשטח ערבי תמורת 50 אלף דולר. כלומר פי 20 בזול יותר, כאשר היא בנויה מאותם החומרים ולא פחותה בשום צורה. במחיר של דירה אחת שנקנתה בשטח ישראל לא הרחק מהמרכז, אפשר לקנות 20 דירות מאותו סוג ואפילו בתים, במרחק של 50, 20 או אפילו 10 קילומטר מכאן, העיקר שזה לא יהיה בתחום השיפוט של החוקים המקומיים. למה? מפני שכאלה מחירים ורווחים מנופחים נהוגים גם אצל אלה שבונים וגם אצל אלה שגובים את המיסים.

מה לעשות עם זה? תשאלו את המדינה, היא קובעת את מדיניות הבנייה. אם המדינה הייתה קובעת באופן ברור את רמת המחירים של הדירות לפי מטרים מרובעים או לפי מיקומן, אז וודאי שהכול היה אחרת. הכול בידיה של המדינה, אבל היא מזלזלת בזה.

שאלה: והרגשת האושר זו תכונה ישראלית?

תשובתי: כן, בעיקרון טוב לנו. למרות שאף אחד לא אוהב אותנו, כולם לוחצים עלינו וכדומה, לישראלי שחי במדינה שלו, בסביבה של הדומים לו, עם הצבא שלו, עם התעשייה שלו, טוב. הילדים שלו יכולים ללמוד באוניברסיטה, גם אם הם עובדים במשרה חלקית, כיוון שלא הכול פשוט כל כך, אבל בכל זאת יכולים. קיימת גם אפשרות לישראלי לפרוץ מהמעגל שלו, בכל זאת עדיין קיימות הטבות סוציאליות, אפילו אנשים שנולדו וגדלו בפריפריה, יכולים כעבור כמה שנים להפוך לעובדים רציניים מאוד בהיי-טק ולהרוויח משכורות מכובדות.

אני סבור שבינתיים זו עדיין מדינה של הזדמנויות. זוהי מדינה יחודית, עם מוחות יחודיים, שבכל מקרה "תמכור" את המוחות שלה. היי-טק זה העתיד שלנו, אנחנו נחייה מזה וכל השאר בכל מקרה ייעלם מהעולם, כי לא יהיה בו צורך לאף אחד. אנחנו אפילו לא צריכים לעסוק בחקלאות, מפני שאת כל הטכנולוגיות האלה אפשר להעביר לאחרים. אבל את המוחות לא תוכל להעביר לאף אחד. הייעוד שלנו זה היי-טק ומוחות טובים. זה מספיק להיות הראש של כל העולם. זה לא רע ולא מעט, צריך רק להשתמש נכון בראש שלך.

שאלה: ומה לגבי המרכיב הרוחני?

תשובתי: לזה התכוונתי כשאמרתי שצריך לדעת כיצד להשתמש בראש שלך. חוץ מזה, כדי להביא לעולם גם טכניקה וגם טכנולוגיה חדשים, צריך לתת לעולם טכניקה וטכנולוגיה חדשים של ההתפתחות הנכונה, בנייה של חברה נכונה.

אני חושב שגם את זה אנחנו נגלה. כי מה שיש לנו ולא בשום מקום אחר בעולם, זו חכמת הקבלה, שתראה לכל העולם דוגמה של איחוד, שלום ואושר אמיתי. אז כל העולם יהיה מאושר, באותו אופן כפי שישראל היום.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 2.2.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest