דף הבית / כלכלה / כסף / גן עדן שווייצרי 

גן עדן שווייצרי 

שאלה: שלטונות שווייץ יערכו הצבעה בקשר לתשלומים חודשיים לאזרחי המדינה בסכום של 2,500 פרנקים שוויצריים, שזה בערך 2,500 יורו. אם ההצעה תאושר, תהפוך שוויץ למדינה הראשונה בעולם שתספק לאזרחיה הכנסה חודשית ללא שום תנאי. כמו כן, הכוונה היא להקצות לכל ילד 625 פרנק.

למדינה הזאת יש אפשרות לספק את רווחתם של אזרחיה. עכשיו הם יכולים לעבוד, לא לעבוד, או לעבוד פחות. האם זאת החלטה טובה?

תשובתי: החלטה היא טובה כאשר לכולם ללא יוצא מהכלל יש הכנסה זהה, וכולם עובדים לפי היכולת שלהם לא חשוב באילו משרות, בכך שמשקיעים באופן מקסימלי בהתפתחות החברה והמדינה. אפשר לעבוד, נניח חצי שעה בבוקר במקום עבודתם, אם לא נדרש שם יותר, ואחר כך בהתנדבות עוד שעתיים במקום כלשהו. העניין הוא לא במה להעסיק את האדם, אלא בשאיפה שלו לתת מה שהוא יכול לחברה.

לאחר הנהגת תשלומים חודשיים, לשוויצרים בוודאי לא תהיה שאיפה כזאת. הם מרוויחים מניירות ערך ואחוזים. בבנקים שלהם נצבר הון רב עוד מימי מלחמת העולם השנייה, וכל ההשקעות האלה אף פעם לא נפתחו ולא הוחזרו לאף אחד. המדינה עשירה באופן מופלג וכך היא מתקיימת הצורה הטובה ביותר של קיום אגואיסטי.

הערה: אבל בכל זאת הם מחלקים כספים לתושבים שלהם, דואגים לרווחתם של האזרחים.

תשובתי: איני יכול לומר שזה רע, אבל היום בעולם שלנו, כזה מצב במדינה כמו בשוויץ לא יכול לשמש דוגמה, כי יש להם מה לחלק ואילו לאחרים אין. לכן אין על מה לדבר, אנחנו צריכים לשאוף שלכל בני האדם על פני האדמה תהיה רמת רווחה נורמלית זהה, וחוץ מזה, בצורה כזאת לחנך את האנשים, כדי שכל אדם בעולם יבין שהוא צריך לתת לחברה באופן מקסימלי.

שאלה: ובכל זאת, לכולם צרכים שונים, מה זה אומר רמת הכרחיות שווה?

תשובתי: אין צרכים ברמה שונה. נניח שבשוויץ בחרו רף של 2,500 פרנק, וזה מאפשר לאדם באופן נורמלי ורגוע לעסוק במשק בית, בעצמו, במשפחתו, בילדים וכדומה. אבל יחד עם זה, הדבר העיקרי הוא מה שהוא נותן לחברה. העיקר לא רק לקבל באופן מינימלי, אלא גם לתת באופן מקסימלי.

הערה: אבל אחד יכול לעסוק בנתינה 12-14 שעות ביום ולאחר אין לזה כוחות.

תשובתי: הכול תלוי בחינוך. כל אחד ירצה לתת באופן מקסימלי, מפני שכשכר על הנתינה המקסימלית שלו, הוא ירגיש את הקשר שלו עם הנצחיות, עם השלמות. אז העולם באמת יהפוך להיות אחר.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 2.2.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest