דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / גילוי של ספר הזוהר

גילוי של ספר הזוהר

שאלה: לאורך הדורות ספר הזוהר לא היה נמצא על המדפים בספריות. כיצד המקובלים היו מוצאים אותו?

תשובתי: ספר הזוהר לא היה נמצא על המדפים בספריות, היה אסור לשמור אותו במקום גלוי. בפעם הראשונה הספר הזה נגלה כאשר אשתו של אחד המקובלים הביאה מהשוק מצרכים שהיו עטופים בנייר. במקרה אותו מקובל שם לב לדפים הביט ונדהם.

אני, כמובן לא הייתי נוכח בזה אישית, אבל אני מתאר לעצמי את תגובתו. הרי זו הופעה של העולם העליון בעולם שלנו. אינני יודע, כיצד אפשר לחוות מצב כזה!

כאשר אותו מקובל ראה, שהטקסט מכיל סמלים קבליים סודיים, הוא מיד רץ לשוק כדי לאסוף את כל הדפים, שכבר  שכבו בפח. כאשר הוא החל לתפור ולחבר את הדפים, אמנם יצא ספר, אבל הוא לא היה שלם. היה ברור שהספר מכיל קרוב למאה כרכים ואילו אצלו היו רק שלושה.

זמן מה הספר היה ברשותו של אותו מקובל ואחר כך הוא החל לעבור דרך מקובלים, ממורה לתלמיד בעותק אחד ויחיד, עד שבמאה ה – 13 נפטר אחד המקובלים, בשם רבי משה דליאון (כלומר מליאון, שם של עיר ספרדית שבה הוא חי). אלמנתו, שלא ידעה מה זה ונשארה ללא אמצעי מחייה, מכרה את כתב היד לסוחר יד שנייה.

אותו סוחר הבין שאפשר לעשות עסק ולהרוויח מזה, אז הוא שכר מעתיקים והחל למכור עותקים, כך החלה הפצתו של ספר הזוהר. זמן רב שייכו את כתיבתו לרבי משה דליאון, עד שהתגלה שכתב אותו רבי שמעון בר יוחאי יחד עם תלמידיו ולא אף אחד אחר. אז, כמובן, מחירו עלה בצורה חדה.

בכל אופן, היה קשה מאוד לקרוא אותו, מפני שהוא קשה להבנה. נכתבו עליו הסברים שונים, היו הוספות קטנות, אבל אף אחד לא התחשב בהם, מפני שכול אלה לא היו בדרגה של ספר הזוהר עצמו.

רק במאה ה – 20, כאשר האנושות החלה להיכנס למצב הקרוב לתיקון שלה, והגיע הזמן לגילוי נרחב של ספר הזוהר, הופיע מקובל ענק "בעל הסולם" וכתב עליו פירוש עוצמתי ועמוק שבו אנחנו משתמשים היום. פירוש, זו העברה מסוימת של משמעות ספר הזוהר, כדי שאנשים שנמצאים במדרגות רוחניות התחלתיות או אפילו לפניהן, יוכלו להבין אותו.

שאלה: זה שחלק מספר הזוהר אבד, זה תיקון או פגם? יכול להיות שמספיק שהוא נכתב ואין צורך לקרוא את הכרכים שאבדו, כמו שקרה עם כתבי בעל הסולם?

תשובתי: מה שיש לנו באמת מספיק לעת עתה. אחר כך יתגלה עוד. אנחנו לא יודעים אלו גילויים מיוחדים ונפלאים מצפים לנו.

מתוך שיעור וירטואלי, 5.02.2017

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest