דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / גזר הדין של השופט הוא מתכון לתיקון

גזר הדין של השופט הוא מתכון לתיקון

שאלה: מערכת המשפט נועדה לקבוע אילו פעולות נכונות ואילו לא, להפריד בין טוב לרע, להגן על החברה שלנו ולעודד התנהגות חיובית. איך מערכת משפט נכונה צריכה להיות בנויה כראוי ומה הוא תפקידה בחברה?

תשובה: מערכת המשפט, זאת מערכת שנושאת בפונקציה של חינוך. תפקידו של השופט בכל אירוע הוא להסביר לאנשים את המהות של מה שקרה, ההיבטים החיוביים והשליליים של האירוע לגבי הפרט והחברה, ביחס לבעלי החיים, הצמחים, הטבע, הבורא. השופטים חייבים להסביר לאדם את מהותה של פעולה זאת או אחרת.

הפעולה יכולה להתממש ברצון, במחשבה, או בפועל ביחס לאדם עצמו, לקרוביו, לעם. השופט הוא אדם שמבין את המשמעות העמוקה של הבריאה, את חוקי הטבע, ומסביר לאדם את סטייתה של ההתנהגות הפנימית והחיצונית שלו שאותה הוא צריך לתקן.

מדוע מערכת המשפט נחוצה? העניין הוא שהטבע הדומם, הצומח והחי פועלים באופן אינסטינקטיבי, בהנהגתה של המערכת הפנימית שלא שואלת על רצונם ולא מספקת להם שום חופש בחירה. הם פועלים בהתאם לצורה שהמערכת מניעה אותם.

אנחנו לא יכולים להאשים את האריה על זה שהוא תקף את הצבי, כי זה הטבע שלו – זה לא רע ולא טוב, זה פשוט אינסטינקט. אבל על האדם אנחנו יכולים לומר שהוא עשה מעשים טובים או רעים. אנחנו יכולים לשפוט את המחשבות, הרצונות והמעשים שלו.

מסיבה זו, האדם צריך השכלה וחינוך. צריך ללמד אותו את הכול בחיים. ואילו בעלי החיים אינם צריכים ללמוד שום דבר – מספיק רק להאכיל אותם, וככל שהם גדלים, יחד עם קילוגרמים נוספים, הם יקבלו את היחס הנכון לסביבה שלהם ויוכלו להתקיים.

אף חיה אינה שולחת את צאצאיה לבית הספר – רק האדם צריך את זה. הרי, הוא בכוונה נוצר כך שהוא חייב למלא את החלל הריק שהטבע הותיר בתוכו. למלא את החלל הריק הזה באדם – פירושו, לחנך אותו. זוהי המטרה של המשפחה, של החברה, אשר מחויבות למסור לאדם את הידיעות שחסרות לו מן הטבע.

לכן, האנושות לאורך ההיסטוריה פתחה בתי ספר בכל הסוגים, שנועדו ללמד את הילד כל מה שאדם מבוגר צריך לדעת על מנת לשרוד ולהתנהג נכון בחברה.

ואם אחרי הלימוד הזה האדם עדיין מתנהג בצורה לא נכונה ביחס לסטנדרטים של חברה זו, הוא נשפט כדי לברר מה לעשות איתו כדי להשלים את החינוך שהוא לא קיבל בילדות.

נניח, שהייתה לי שפעת ולא הגעתי לבית הספר באותו יום שלימדו אותנו שאסור לגנוב. כך גדלתי בלי לדעת על איסור כזה. ואז כעבור כמה שנים יש לי הזדמנות לגנוב – אני לוקח את הארנק של מישהו אחר ותופסים אותי.

אני המום ולא מבין מה רוצים ממני. הארנק פשוט היה מונח ואני לקחתי אותו. ואז משלימים לי את החינוך שחסר. הרי, אני באמת לא ידעתי על האיסור. לכן, השופט אומר: "על ידי פעולות כאלה וכאלה ניתן לתקן את האדם הזה ולהשלים לו את החינוך שחסר."

האדם, שמסביר על ידי אילו פעולות ובאיזו צורה צריך למלא את הפערים בחינוך שלי, נקרא שופט. כלומר, השופט עוסק בתיקון. ברור, שלא הוא בעצמו מתקן, מערכת שלמה של תיקון עומדת מאחוריו. בית הסוהר בארה"ב כך נקרא: "מוסד התיקון" (Correction Institution).

האדם מגיע לבית הסוהר לתיקון. כלומר, בית המשפט חייב לברר בדיוק מה חסר לאדם על מנת להיות אזרח ראוי בחברה בכללותה, בכל העם, ועל ידי מה ניתן להשלים את החסר.

יתכן שצריך לתת לו איזו עבודה מיוחדת או לשלוח אותו לגן החיות לטפל בבעלי חיים, ויכול להיות לשלוח אותו ללמוד לבית הספר עם ילדים קטנים, אם חסר לו ידע הכרחי. בית המשפט חייב למצוא את הפתרון הנכון.

כתוב: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך." כלומר, בשער שמוביל לעיצוב אישיותו של האדם. כך אנחנו משלימים את האדם והופכים אותו לחלק יעיל של החברה.

ואם העבריין עבר את מערכת התיקונים שנבחרה על ידי השופט וחזר לפשע, אז כבר צריך לשאול את השופט! כנראה הוא עשה טעות ולא עשה הבחנה נכונה לגבי הבעיה של האדם וכיצד ניתן לתקן אותה.

השופט נותן גזר דין כמו רופא שכותב מרשם. בעקבות ה"עונש" שהוטל על האדם הוא צריך להבריא. עונש, זה תיקון, ולא שהייה בכלא. על פי התורה, אין עונש כזה שהייה בכלא. ואנו רואים שהכלא לא עוזר. האדם עובר תיקון על ידי קנסות, עבודות מיוחדות והשלמת פערים. אם האדם לא הצליח לעבור תיקון, אז צריך "לתקן" את השופט.

המטרה של השופט היא להבין מדוע האדם ביצע פשע, מה הוא המחסור בחינוך אשר גרם להתנהגות רעה כזאת, ואיך צריך להשלים את החסר כדי שהוא לא יעשה עבירות מסוג זה שוב.

השופט חייב להיות פסיכולוג, לדעת את טבע האדם ולהבין איך הסביבה משפיעה עליו. אין להכניס את האדם לכלא שבו הוא מוצא את עצמו בסביבה נוראה ורק לומד איך להיות אפילו יותר גרוע. אם בכל זאת מכניסים את האדם לכלא, אסור לשחרר אותו משם אף פעם. הרי, לאחר תום ריצוי העונש העבריין נהיה יותר גרוע. כלא הוא בית ספר לפושעים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 409, 17.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
בית ספר במקום בית סוהר
אין עונש, יש תיקון
הכול תלוי בתיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest