בשליטתו של הנחש

שאלה: ממה מורכבת נשמתו של אדם?

תשובתי: האור העליון ברא רצון. הרצון הזה בונה מעצמו כמה דרגות של התגלות על רקע האור הלבן. ההתגלויות ההתחלתיות של הרצון נקראות "עולמות עליונים". הם בסך הכול חמישה עולמות, פרט לעולם אין-סוף. עולם אין-סוף, זהו עולם התחלתי שעדיין לא מעוצב, וכולל בתוכו את כל הרצונות ואת כל האור. מהמצב הזה מתחיל להיווצר עולם "אדם קדמון", אב טיפוס של כל יתר העולמות. אחר כך נוצר "עולם אצילות", שהוא העולם העיקרי ואז עולמות משניים: בריאה, יצירה, עשיה.

לאחר בריאת העולמות, בחלק המרכזי ביותר של הרצון מתרחשת לידת הנשמה, שבה "בחינה ד'", החלק הפנימי של הרצון משיג את ההידמות של הרצון לבורא בעזרת האור העליון. הרצון הזה נקרא "אדם" או "אדם הראשון". "אדם", מהמילה "דומה", מפני שבעתיד הרצון הזה צריך להיות דומה לבורא. ו"ראשון", מפני שבעיקרון זו הצורה הראשונה של הרצון שבאמת דומה לבורא.

בניסיון להידמות לבורא במלואו, הרצון מגלה שבתוכו קיים חלק מיוחד שנקרא "לב האבן", או "נחש", שהפוך לחלוטין לבורא. אי אפשר להרגיש את לב האבן. לכן, כאשר אדם, מבלי להרגיש את לב האבן, רצה להפוך להיות דומה באופן מלא לבורא, הוא "התפוצץ" מזעם, על כך שמחייבים אותו לעשות זאת. אותו רצון נשבר לחלקים, ולכל חלק נכנס חלקיק של "לב האבן". כעת בכל חלק של הרצון קיים "נחש" או "אבן" אותו חלק נקרא "לב האבן". נחש, זו כוונה "למען עצמי".

בתורה מסופר, שלאחר שבני ישראל ברחו ממצרים וחצו את המדבר הם נכנסו לנקיק, ופתאום התנפלו עליהם נחשים מכל הכיוונים. זהו משל לכך, שבתוכם החלו להופיע רצונות אגואיסטיים פנימיים. בהוראת ה', משה יצר נחש מנחושת שהוביל אחריו את כל יתר הנחשים. אנלוגיה לכך שיש נחשים בעם, כלומר שהתגלו רצונות אגואיסטים באדם.

כך, מצד אחד, הודות לכך שנחש הנחושת הציל את העם מהנחשים שהתנפלו עליו, בני ישראל הצליחו לעבור בנקיק הריק ולהגיע לארץ ישראל. אולם מצד שני, ה"נחש" נשאר בהם, ובהיותם בארץ ישראל היה עליהם להילחם ולהשמיד אותו בתוכם. הם לא הצליחו להיפטר ממנו ולכן התרחשו חורבנות של בית המקדש הראשון ואחריו של בית המקדש השני והעם יצא לגלות.

על פי חכמת הקבלה, הנחש עדיין קיים באנושות. אבל היום אנחנו כבר נמצאים במצב שבו אנחנו יכולים לתקן אותו, כלומר, להיפטר לחלוטין מהאגו.

שאלה: האם אפשר להיאבק עם ה"נחש" שבלב רק בעזרת "נחש" אחר?

תשובתי: ריבוי ה"נחשים", כלומר הרצונות לקבל האגואיסטים, שהתנפלו על בני ישראל במדבר, צריכים לקום לתחייה בליבו של כל אדם. נחש הנחושת שנעשה על ידי משה, שימש כתרופה, כי "דומה בדומה מרפא". לא במקרה סמל הרפואה הוא הנחש, כי הרעל משמש גם כתרופה, בדיוק כמו האגו. אם לא היה נחש/אגואיזם, לא היינו משיגים דבר. דווקא הוא מפתח אותנו, "מצליף" בנו מאחור, "הורג" ומוליד אותנו מחדש. הוא גם המקדם וגם המעכב אותנו בהתפתחות.

אפשר יהיה להעריך זאת רק בגמר התיקון, כאשר הרעיון הזה יתגלה במלואו, האכזריות הטובה של הנחש. נראה איך הוא התקיים בתוכנו ועבד מחוצה לנו, כך שנוכל לרמות את הנחש הפנימי שלנו לקבל נוגדן לרעל ולהפוך את האגו לאהבה.

שאלה: האם האגו דומה לנחש? מדוע המקובלים בחרו בנחש ולא בתנין למשל?

תשובתי: אין דבר יותר אטום, חסר תועלת לחלוטין שמכוון רק לרצוח, מאשר תנין. ואילו הנחש הוא חכם ואפשר לאלף אותו. כאשר האדם משיג את העולם העליון, הוא רואה, שדווקא הנחש תואם במדויק לאגואיזם.

מתוך שיעור וירטואלי, 14.05.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest