דף הבית / קבלה ומדע / טבע / בשבילי נברא העולם – כדי שאשתמש בו נכון

בשבילי נברא העולם – כדי שאשתמש בו נכון

laitman_9904_70_70.jpg

שאלתה של מאי: אמרת שהעולם הגשמי הינו השלכה שלנו, במצבנו הבלתי מתוקן, ושהטבע כולו סובל בגלל שאנו לא נמצאים בדרגתנו המתוקנת (דרגת האהבה!). אני מסיקה מכך כי כל עוד לא נתקן את עצמנו החיות יסבלו סבל מר ונוראי. אבל….תשובה זו עדיין לא מסבירה לנו מדוע החיות סובלות?

תשובה: העולם הרוחני – אינו עולם של אובייקטים אלא של רצונות וכוונות:

  • רצון לקבל – נברא, ורצון לתת – בורא, טבע.
  • כוונה – לעצמך או לאחרים (כולל לבורא).

לכן הכול טמון בנשמה הכללית – "אדם הראשון".

אחרי שבירת ה"אדם" והתחלקותו לנשמות נפרדות, התחלקה כל נשמה לדרגות: דומם, צומח, חי ומדבר. ההעתקים האגואיסטים של הכוחות האלה יוצרים את העולם שלנו.

חוקי העולם – חוקי האור העליון, אהבה ונתינה. ברמה הרוחנית מסבירה אותם הקבלה – התורה (מלשון "אור") של העולם העליון (פנימיות התורה). ברמת העולם שלנו, מסבירה תורת העולם שלנו (חיצוניות התורה) את היחס הנכון של האדם אל העולם הסובב (דומם, צומח, חי ואנשים). אם מתנהגים על פיהם, אז מתקנים בצורה אופטימלית את עצמנו ואת הסובב אותנו, הכוחות והתכונות שלנו הופכים להיות רוחניים ואנו נכללים בנשמה האחת של "אדם".

כתוב שכל אחד חייב לומר "בשבילי נברא העולם", היינו חייב להשתמש בעולם בצורה נכונה, לתועלת עצמו ולתועלת האחרים. לכן שימוש נכון בכל מה שיש בעולם הינו פעולת תיקון העולם – שימוש נכון בכל מה שיש בעולמנו לצורך קיום החיים הנחוצים לתיקון הנשמה.

בעלי חיים, כמו גם כל שאר חלקי הבריאה, סובלים כיוון שבמידה זו הם משתתפים בבירור אי שלמותו של האגואיזם. הייסורים של כל חלקי הטבע מתחברים בהדרגה וכאשר הם מצטברים הם מעוררים את רצונו של האדם לצאת ממסגרת העולם הזה.

4 comments

  1. רבי שלום
    מצד אחד רשום שהבורא "ברא את העולם לכבודו" ומצד שני כתוב שכל אחד חייב לומר "בשבילי נברא העולם".
    איך אני אמור להסתדר עם הידיעות האלו ?
    אם אני צריך לחשוב שהבורא ברא את העולם לכבודו – אז אני רק משרת של הבורא וזה הכל.
    אם אני צריך לחשוב שבשבילי נברא העולם אז כולם כולל הבורא משרתים שלי.
    איך אני לא אגיע לבלבול? , באיזו מחשבה אני צריך לעבוד ?.
    תודה מראש על תשובתך ויום טוב לכולם
    משה

  2. למשה- תשובה אישית שלי ולא של הרב, אבל אולי זה יעזור במשהו- הבורא ואנחנו זה כמו זוג אוהבים, גבר ואישה. וכמו שכתוב בשיר השירים: "אני לדודי ודודי לי" האישה היא כולה בשביל הגבר שלה והוא כולו בשבילה. לכן אין סתירה, אנחנו נבראנו לכבודו והוא כולו רוצה להיות שלנו.

  3. איך אני יכול לדעת שרצון עצמותו הוא שאני אתקן את עצמי בצורה שחכמת הקבלה מציעה? איך עולים מעל המתוק ו"טעמו וראו כי טוב השם" שמציעים המקובלים ולבחור נכון? איך אני יכול לדעת שזה לא נפילה בבחירה לחטא הדעת? איך אני יכול לדעת שהבחירה לתיקון מהסוג הזה זה לא לשרת כוחות הרע ואת הנחש?
    איך אני יכול לדעת שאותו "בורא" שצריך להתקרב אליו לפי הקבלה זה לא אדם בדרגת בורא שרוצה לרכוש את נשמתי בכך שיפיל אותי בבחירה החופשית ללכת אחר המתוק? מי לא רוצה נצחיות ושלמות? אבל על מה אתה צריך לוותר בתמורה ובעבור מי? בחיים לומדים שלכל דבר יש מחיר.. האין אדם שהרגיש חוסר טעם בעולם הזה ואז לקחו ממנו את העולם הזה בעבור נצחיות אינו מתגעגע לעולם הזה ולכל מה שלא מצא בו טעם קודם? אולי אנחנו צריכים לחיות בשקר פה?..אולי זה הגנה?..
    האם יש אינטרס מובנה של "בורא" כלפי האדם הקטן? (ואני לא מדבר על עצמותו) נכון כבר לא כיף ללכת לסרטים ולבלות ולעבוד ומשפחה וכו.. ואבל איך אני יודע שזה לא המבחן האמיתי? אולי רוצים לראות על מה אני מוכן לוותר כדי שאחד שמכנה עצמו כ"בורא" יקח ממני את הדברים האלה ואחר כך יגיד לי שזה הייתה בחירה שלי ושאני זה ששאלתי מה הטעם בחיי ולמי אני מהנה?.. אולי המקובל מחפש להנות דרכי את מה שאני לא מצאתי בו טעם ? אם הכל ידוע אז מה הטעם? אם מראים לי את העתיד זה אומר שאין לי עתיד.. אם אני זה כולם וזרים להתחלה ואין עצמיות כשהטבע דוחף לזה יותר ויותר.. נכון שכולם קשורים האחד לשני אבל ככל שהאנושות מתקדמת אנחנו רואים שהחיבור הוא חיבור של צורך כשהאינדיבידואל עומד במרכז והקשר הכללי הוא כשרת לכל אינדיבידואל כשיש מטרה כללית שאותה מבצעים ללא הכרה כמו תאים בגוף שלא ערים למצבם ולכן מקיימים את הגוף בסימביוזה הלא כן?..

  4. כבוד הרב היקר (:
    תודה על תשובתך !
    כתבת בתשובתך אלי – "בעלי חיים, כמו גם כל שאר חלקי הבריאה, סובלים כיוון שבמידה זו הם משתתפים בבירור אי שלמותו של האגואיזם. הייסורים של כל חלקי הטבע מתחברים בהדרגה וכאשר הם מצטברים הם מעוררים את רצונו של האדם לצאת ממסגרת העולם הזה".
    איך יכול להיות דבר כזה ? הם סובלים, כדי שאני אעשה את הבירור האגואיסטי שלי ??? למה שמישהו יסבול בגללי ? למה שהבורא יצור מצב מעוות כזה בו החיה סובלת בגללי (החיה האנושית) ???
    כמו ממה שאני רואה מהתבוננות סביבי אין הדבר נכון שהצטברות סבלם של כל חלקי הטבע, יעוררו את רצונו של האדם לצאת מטבעו האגואיסטי.
    לאדם הממוצע לא איכפת מכך שהטבע סובל! לא זאת הסיבה שהוא רוצה לברוח מהעולם הזה. איכפת לאדם שהוא סובל מכיוון שהטבע מביא עליו סבל (בצורת אסונות טבע ופגעים שונים כגון שפעת העופות וכיו"ב) ואז בלית ברירה הוא מחוייב להתפתח רוחנית.

    לעניות דעתי זה בלתי אפשרי שהבורא המושלם יצור מצב מעוות בו הטבע יסבול בגלל האדם.
    אמנם כך הדבר נראה על פני השטח אך לטבע חייב להיות תיקון משל עצמו.

    בברכה *~*~*
    מאי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest