"בראתי יצר הרע"

הערה: מתוך ניסויים שנערכו לו עולה כי בני האדם מטבעם, מוכנים מלכתחילה לשיתוף פעולה עם אחרים, ואילו הסביבה בה הם חיים היא זו שהופכת אותם לאדישים וציניים.

התייחסותי: מדובר בפסיכולוגיה של האנושות ולא בתוצאות של ניסוי זה או אחר. חכמת הקבלה טוענת שביסודו של טבע האדם נמצא האגו, "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין", וזה הכול. כלומר, הרע, האגו, הדאגה לעצמך במקום הדאגה לאחרים, אלה חיים לפי העיקרון שככל שיותר טוב לי, כך אני מרגיש נוח יותר בהשוואה לאחרים, או ליתר דיוק ככל שיותר רע להם, כך נוח לי יותר, וזה היסוד של טבע האדם. לאורך הדורות, ההיסטוריה של האנושות רק מוכיחה טענה זו. אמנם הפילוסופים והפסיכולוגים של אוניברסיטת הרווארד הגיעו לתיאוריה משלהם, אבל החיים מוכיחים את ההיפך.

שאלה: האם עדיף לומר לאדם: "אתה טוב, היסוד שלך הוא קשר של אהבה" או להיפך: "היסוד שלך הוא האגו, והאמת הזו היא נקודת המוצא שלך"?

תשובתי: עדיף תמיד לומר את האמת, כי היא דוחפת אותנו להתחיל לתקן את האנושות, כל עוד היא לא הידרדרה לחלוטין ולא איבדה צלם אנוש! הרי בכל יום שחולף אנחנו מתפתחים והאגו גדל יותר ויותר. לכן ככל שנתחיל מוקדם יותר בתיקון, כי למען האמת חייבת להיות בנו "הכרת הרע" של הטבע שלנו, כך נצליח מוקדם יותר "לרכך" את החיינו. אם לא נעשה זאת, אז נגרום לאגו להגיע לכדי התלקחות באופן כזה שברוב המדינות יתהווה משטר ניאו-נאצי, ותפרוץ ביניהן מלחמת עולם.

המקובל הגדול בעל הסולם מביא בכתביו את "משל החתולים", שמתאר ניסיון לאלף חתולים כמלצרים במטרה להוכיח שניתן לשנות את הטבע המקורי שלהם. אבל ברגע שאחד הנוכחים שיחרר כמה עכברים, כל ה"מלצרים" המאולפים זרקו את המגשים שבידיהם והחלו לרדוף אחרי העכברים. כך בדיוק פועל הטבע שלנו! לכן אני ממליץ שכולנו נתבונן בטבע ונקבל אותו כפי שהוא.

שאלה: כלומר אתה בעד האמת הנוקשה?

תשובתי: בוודאי. לא כדאי לערפל ולבלבל לאנשים את הראש. עלינו להסתמך על ידע רציני ולא על ניסויים אחדים, ויחד עם זאת לשנות את היחס שלנו לטבע.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 27.6.2016

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest