בקבוצה כולם שווים

שאלה: ישנם מקרים, שבהם קבוצה חזקה מתחילה "לסתום" אדם עם תכונות מנהיגות, עם יכולות ארגוניות, מנסה להשוות אותו עם כולם. כיצד צריך לפעול במצב כזה?

תשובתי: בעבר היה נחשב ש"אם הראש בולט, צריך להוריד אותו".

הקבוצה לא יכולה ולא צריכה להרשות שראשו של מישהו יהיה מעל לאחרים. כולם שווים! בכול! קבוצה זה איחוד, לא צריכה להיות שום התבלטות.

אם אתם רואים שבקבוצה שלכם יש אדם עם יכולות וכישורים מיוחדים, כישורים של לחץ, סבלנות, רצון, וכולי, תיתנו לו איזה שהן מטלות מחוץ לקבוצה, תבדקו אותו בזה ואחר כך תוציאו אותו מהקבוצה. תתנו לו משהו חיצוני כדי שלא יהיה לו שום יחס לקבוצה, כדי שלא תופענה בה שום רכילויות, בעיות. אבל כל עוד האדם בקבוצה, אסור לו להתבלט. זהו גם כן סוג של בדיקה: האם יש לו כוח רצון כל הזמן לשמור על עצמו באופן כזה שהקבוצה תהיה הומוגנית.

תדברו איתו בנפרד: "על אף שאתה מתבלט, תסתכל ותלמד מהאחרים. זו המשימה שלך. אתה צריך להתנהג כמו האחרים, בשום פנים לא מעל לאחרים. רק כך אתה חייב להביע את עצמך. כאן זה לא המקום לשפוך את מה שבוער אצלך בפנים". כך הוא ייאמן את עצמו.

שאלה: באיזה מקרה צריך להוציא אותו מהקבוצה, אם הוא לא יוכל להיות שווה עם כולם? אבל אם הוא בכל זאת משתדל, מנסה לעשות את זה?

תשובתי: הקבוצה לא יכולה לסלוח לו על שום ניסיונות. אם הוא כן מסוגל לשלוט בעצמו, אז תשאירו אותו בקבוצה, אבל תתנו לו לפתח את היכולות הארגוניות שלו.

אבל אם אין לו יכולות ארגוניות, אלא הוא סתם קופץ בראש, אז הוא יתרגל בהדרגה לא להתבלט מתוך הקבוצה. אבל ישנם כאלה אנשים שלא יכולים להסכים עם זה, וחושבים כמו ילדים קטנים: "איך אני יכול לשבת יחד עם האחרים?". אז צריך להוציא אותם מהקבוצה.

מתוך שיחה מס' 42 על חינוך אינטגרלי, 04.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
עשירייה שלמה
שלוש רמות בקבוצה
להתמוסס בתוך הקבוצה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest