דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / בעיות משותפות נפתרות בפורום משותף

בעיות משותפות נפתרות בפורום משותף

שאלה: בקשר לתנועת המחאה בישראל, מפחיד לראות שהעם אינו מבין את המהות של מה שקורה…

תשובתי: ישנם אנשים שבאמת רוצים לשנות את המצב ולהביא לצדק חברתי. אבל מה זה "צדק חברתי"? בואו נדון על כך עם הפוליטיקאים והכלכלנים. אם אתה רוצה להשפיע באופן ריאלי, אתה צריך ללכת לפוליטיקה. אין מה לעשות. כולנו חכמים. כל אחד חושב שצריך לשנות הכול, אבל לא כך הדברים נעשים.

תתחיל לחדור פנימה לתוך המצב ותראה שהכול קשור באינסוף חוטי קשר הדדיים. לכל אחד יש דעה משלו וחשבון משלו, כל אחד עושה שרירים, ולא כל כך פשוט למצוא פיתרון.

מה שנכון, נכון: צריכים להגיע להסכמה וליצור איזון קצת שונה, קצת לקצץ פה ולהוסיף שם. אבל שום דבר לא יופיע מהאוויר, כל תוספת תימצא רק על חשבון קיצוץ. גם נגיד בנק ישראל מציע למפגינים לשבת ליד שולחן הדיונים, כי הרי מדובר על מכלול בעיות מורכב.

חוץ מזה, המצב הוא לא כל כך נורא, כפי שמנסים להציג אותו. הכלכלה נמצאת בעלייה, ומשקיעים זרים משקיעים לא מעט כסף במדינה, דבר שלא ממש אופייני לעולם העכשווי.

ודאי שישנם דברים שדורשים תיקון ושיפור. אז בואו נפעל בשלבים, בואו ניצור פורום פתוח, שבו תוצג רשימת דרישות, וכולנו יחד נסדר אותן לפי סדר העדיפויות.

כך גם נפתרות הבעיות במשפחה: אנחנו מתיישבים ומתחילים לדון במצב. את הכול צריך לקחת בחשבון: את כמות הילדים, את הבריאות, את רווחת ההורים, ההכנסות החודשיות, החסכונות למקרה חירום, ההוצאות החיוניות, מתן עדיפות לבעיות…

בהתאם לאותו העיקרון עלינו לפעול ברמה של המדינה ושל כל העולם. ולכן אנחנו צריכים לערוך פורום פתוח, שנקודת המוצא שלו היא הקשר ה"משפחתי" בינינו, שמבוסס על ערבות הדדית. רק אז נוכל לבצע חישוב צודק, מתוך הבנה שהכול תלוי בכולם, ומתוך שמירה על קשרי האהבה והאיחוד בינינו. אף אחד אינו רוצה להרוויח על חשבון האחר. להיפך, אנחנו בוחנים את כל האפשרויות ומחפשים את הדרך שתספק את כולם באופן מקסימלי.

כמו במשפחה מאוחדת, עלינו להכניס את האופטימליות לתוך נוסחת הפתרון. וכאן לא ניתן להסתדר ללא פורום פתוח, שבו הממשלה והעם יגיעו להסכמה הדדית.

בסופו של דבר, השתלשלות העניינים תדרבן אותם לזה, אך כבר עכשיו ברור מהו הפיתרון הנכון: פורום פתוח, שמבוסס רק על עיקרון אחד של ערבות הדדית. כאן אנחנו נדון כיצד לחלק את ה"עוגה" הכללית והמשותפת בין כל חברי המשפחה. בואו ניקח בחשבון את כל התנאים, נעמיד הכול במקומו, ונראה מי זקוק לעזרה ובאיזו מידה. ואז, מתוך הסכמה הדדית, נתחיל לפתור את הבעיות לפי הסדר.

אם אנחנו רוצים לקבל דברים על חשבון הטייקונים, אז צריך להזמין גם אותם לפורום. בואו נגלה כבוד כלפיהם. הרי העם מקבל משכורת מפני שהוא עובד במפעלים שלהם. אם נאלץ אותם לעזוב את השוק, ההשקעות הגדולות בכלכלה ייעלמו. להאשים את העשיר בכל הצרות, זה הדבר האחרון שצריך לעשות. הוא פשוט יסגור את המפעל וילך, ואתה תישאר ללא עבודה, אך עם ראש מורם בגאווה.

למה העשיר צריך להתבייש בעושרו? כך בנוי העולם! אתה רוצה לשנות אותו? –תישאר ללא אוכל.

בסופו של דבר, הכול תלוי בחינוך. אך בכל מקרה, העיקר הוא הדו-שיח. פשוט אין אופציה אחרת. הדבר היחיד שיעזור לנו הוא פורום פתוח תחת גג משותף של ערבות הדדית.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום", 08.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
בנוגע לדקויות של המיסוי
שאלות על ענייני דיומא
רוצים לערב את העם? תלמדו אותו איך בנויה המערכת!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest