דף הבית / אהבה / בואו נתחיל מהמשפחה!

בואו נתחיל מהמשפחה!

הרב"ש, אגרת מ': "כל מתנה שנותן לחברו, הוא כמו כַּדוּר שעושה חלל באבן. הגם שהכַּדוּר הראשון אינו עושה באבן אלא שריטה בעלמא, אבל הכַּדוּר השני, כשפוגע באותו מקום, כבר עושה חריץ, והשלישי עושה נקב.

ועל ידי הכַּדוּרים שהוא מרבה לקלוע, אזי הנקב מתפתח ונעשה מקום חלל בלב האבן של חברו, שבו מתקבצים כל המתנות, ומכל מתנה ומתנה נעשה ניצוצי אהבה, עד שמתקבצים כל ניצוצי האהבה בחלל לב האבן, ונעשה מזה שלהבת. כי ההבדל בין ניצוץ לשלהבת הוא בזה, כי במקום שיש אהבה, יש שם גילוי לחוץ, היינו גילוי לכל העמים שאש האהבה בוערת בו. ואש האהבה שורפת את כל הפשעים שפוגשים על אם הדרך."

שאלה: אומרים, שאהבה נקנית על ידי מעשים טובים. כאשר אדם נותן מתנות לחברו, כל מתנה היא כמו חץ שפוגע בלב האחר ועושה בו חור. בסופו של דבר, חץ ועוד חץ, החומה שבלב האחר נבקעת ונוצר ביניהם איחוד רגשי. למה הכוונה "מתנות" ביחסים בין בני זוג? האם זאת טבעת שנקנתה בחנות או עוד משהו?

תשובה: קודם כל, לפני קניית הטבעת צריך לבדוק האם זה באמת ישמח את האישה. או שאולי היא צריכה נעליים חדשות, או שאולי במקום טבעת או נעליים חדשות היא הייתה מעדיפה לצאת יחד איתך לחופשה בת כמה ימים?

הפירוש של "מתנה" הוא, שקודם אתה בדקת האם זה נחוץ לה. אני הייתי סוגר את כל חנויות המתנות, מפני שהן מלאות בדברים מיותרים לחלוטין שאף אחד לא צריך אותם. להיפך, צריך לבדוק מה האישה רוצה ולהביא לה משהו בדיוק בהתאם לרצונה, אז זה נקרא "מתנה".

המתנה לא חייבת להיות חומרית, העיקר למלא את הרצון של בן הזוג. גם יחס יפה מתקבל כמתנה, אם הוא נובע מתוך אהבה שאינה דורשת פיצוי. על ידי יחס כזה אני לא דורש בתמורה מבן הזוג שום דבר, כיוון שאני נהנה מהפעולה ואני לא מצפה לפיצוי בתמורה. להיפך, אני מודה לו על ההזדמנות לתת לו מתנה, שזה בשבילי תענוג.

אני רואה עד כמה אשתי נהנית לקנות מתנה לנכד ליום הולדתו. היא צריכה להודות לו על כך שיש לו יום הולדת, כי בשבילה זה תענוג לחפש מתנה בשבילו ולחשוב מה בדיוק לקנות כדי שזה ימצא חן בעיניו. זאת דוגמה של מתנה שנובעת מאהבה.

אותו הדבר בנוגע ליחסים בין בני הזוג. אני צריך להתכלל בתוך הרצונות של בת הזוג שלי ולדמיין מה הכי ישמח אותה. ואחר כך אני הולך ומבצע את זה במטרה למלא את רצונה. ואני בשום פנים ואופן לא צריך לצפות לפיצוי כלשהו תמורת המתנה, כי כאן פועל חשבון פנימי בלי תועלת אישית.

כי אם אני דורש תשלום תמורת המתנה שלי, זאת כבר לא מתנה, אלא סתם עסקת סחר-מכר. מתנה נעשית מתוך מניעים לגמרי לא אגואיסטיים, אלא רק מתוך אהבה. בן הזוג לא חייב לי שום דבר בתמורה, להיפך, זה היה בשבילי תענוג.

כאשר אנחנו דיברנו על ויתורים הדדיים, שם היה הפוך, אני ויתרתי ודרשתי מבן הזוג פעולות בתגובה לכך. אבל מתנה היא מעל כל זה.

בעזרת השימוש הנכון במתנות, אנחנו מקבלים הזדמנות לבנות בינינו יחסים חדשים, להתחיל "חיים חדשים". כי באמצעות המתנה אנחנו מביעים את אהבתנו כלפי בן הזוג ועל ידי זה אנחנו קונים אותו.

בחיים האמיתיים קורה לפעמים ההיפך, המתנות שאנחנו מביאים לבת הזוג או לילדים הורסות את היחסים בינינו. אבל זה רק מפני שהמתנות הללו לא היו מתוך אהבה חלוטה, אלא מתוך כוונה לשחד את האישה כפיצוי על ההתנהגות שלי. במקרה כזה זאת לא מתנה אלא פיצוי. כאשר אני מבטיח לבן שלי מתנה אם הוא יסיים בהצלחה את שנת הלימודים, גם זה לא נקרא מתנה, אלא פשוט שכר.

אני צריך להראות לאשתי שאני מביא לה מתנה בלי כוונות אגואיסטיות, אלא רק מתוך אהבה. כפי שנאמר: "הנותן מתנה לחברו חייב להודיעו". כי המתנה הזאת היא ללא כל סיבה! לכל דבר אחר יש סיבות, ובמקרה הזה אין, לכן, אני חייב להודיע על כך. מתנה כזאת ללא סיבה מעוררת בצד השני אהבה הדדית. זה לא פיצוי, לא שכר, אבל נחוצה תגובה כלשהי, הדדיות.

קודם כל עליי לבדוק מה אשתי רוצה. ואחרי שביררתי, אני מביא לה מתנה ומספר לה כמה זמן אני חשבתי מה עדיף לקנות ואפילו אספתי כסף לשם כך, כמה זמן חיפשתי בדיוק את מה שהיא צריכה. כלומר, אני מכפיל בהרבה את המתנה הזאת כיוון שחשבתי על זה הרבה, חיפשתי ורציתי לספק את רצונה.

ועל ידי סיפוק הרצון שלה, אני נותן לה מילוי, מפני שאני אוהב אותה אהבה חלוטה בלי שום חשבון. אני כל כך נהניתי להביא לה מתנה ואני מצטער שהמאמצים שלי הסתיימו, כל כך שמחתי לחפש לה מתנה שתשמח אותה. זה נקרא מתנה.

כפי שנאמר, שכל מתנה היא כמו חץ שפוגע בלב האחר ועושה בו חור. מדובר על אנשים זרים, על אגואיסטים שנמצאים במאבק. אבל אם מדברים על בני זוג, שם יותר קל להמיס את הלב של בן הזוג. לכן, יותר קל להתחיל לבנות יחסים כאלה בתוך המשפחה, ורק אחר כך במקומות אחרים. ביחסים בין בני הזוג לא מפרידות חומות חזקות ובלתי חדירות כמו בין אנשים זרים. לכן, בואו נתחיל מהמשפחה!

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 46, 01.08.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תלמדו לשמח זה את זה
היה משחק, והוא הפך למציאות
כל אוצרות העולם בתוך גלידה אחת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest