דף הבית / משבר עולמי / אנחנו תלויים זה בזה

אנחנו תלויים זה בזה

שאלה: האם יש איזו סיבה לכל הבעיות שלנו? תשובתי: אם נוצר איזה עימות עם בן/בת הזוג, ילדים, שכנים, בעבודה ואפילו עם עצמנו, זה אומר ששולט עלינו האגו שלנו, שנקרא פרעה.

שאלה: אבל עבדות מצרים שעליה מספרת התורה, הייתה קיימת בימי קדם והסתיימה לפני זמן רב?

תשובתי: פרעה שולט עלינו כל הזמן, ממש עכשיו. האירועים שמתוארים בתורה אינם קשורים לפרק זמן מסוים, זה לא סיפור היסטורי. אנחנו עד עכשיו נמצאים בעבדות אצל אותו האגו, הטבע האגואיסטי שלנו, שלא נותן לנו לחיות בצורה נורמלית.

היום אנחנו חיים בעולם מיוחד, בתקופה מיוחדת. אנחנו כולנו מקושרים ברשת אחד על ידי עולם אינטגרלי, כלכלה אינטגרלית ותלויים זה בזה. אם הקהילה העולמית נוקטת בסנקציות נגד איזו מדינה, חותכת איתה קשרים, למשל עם אירן, אז המדינה הזאת נופלת. כי כולם תלויים בכולם.

זה מראה לנו באיזה עולם אינטגרלי אנחנו נמצאים, איפה שכולם מקושרים זה עם זה. אם אנחנו לא שומרים על יחסים טובים בתוך עולם כזה תלוי הדדי, אז אנחנו  מזיקים לעצמנו.

לכן, אם לא נוכל להסדיר את היחסים בינינו, כל העמים, כל המדינות, כל המפלגות בתוך המדינה, אנחנו פשוט נהרוס את עצמנו. שום דבר לא יעזור לנו, כי אנחנו נהיה מנוגדים לחוק הכללי של הטבע.

שאלה: אבל זוהי עובדה שאנחנו לא מסתדרים זה עם זה ובכל זאת איכשהו אנחנו בחיים?

תשובתי: יש גבול להתנגדות הזאת: עד לאיזה מימדים היא יכולה לגדול ועד מתי להימשך? הסיבה להתנגדות הזאת זה הטבע שלנו, שמחייב כל אחד לחשוב רק על עצמו. הוא לא מבין שכל הרווחה והטוב שלו תלויים בכולם. האגו הטיפשי שלנו פועל בכזו צורה פרימיטיבית, אדם לא מסוגל להבין שאם הוא יתחבר בקשרים טובים עם אנשים אחרים, אז הוא רק ירוויח.

שאלה: היה נדמה שזה להיפך, בחברות עתיקות פרימיטיביות היו קשרים יותר חזקים בין בני האדם, ובמידת ההתפתחות שלנו אנחנו יותר ויותר מתפרדים ומתנתקים?

תשובתי: אל תחשיב את החברות העתיקות ליותר פרימיטיביות. הן הבינו שהן תלויות זו בזו, מקושרות, ולא יכולות לשרוד ללא הקשר הזה.

הבעיה של החברה המודרנית היא שעל ידי התפתחות של הטכנולוגיה השגנו רמה כזו גבוהה שנדמה לנו שאנחנו כביכול יכולים לחיות מבלי להיות תלויים זה בזה. ולכן כל אחד ננעל בתוך הדירה שלו עם הפלאפון והמחשב שלו ולא רוצה לראות אף אחד. העיקר שלא יגעו בו.

חוסר הקשר בינינו או קשרים שליליים נקראים פרעה, האגו שלנו. אנחנו לא רוצים להתחשב באחרים ואיננו מבינים שאנחנו מקושרים הדדית, מקושרים ברשת אחת, ובמיוחד עם ישראל. אנחנו תמיד צריכים להעריך את עצמנו לפי הסקאלה הזאת: עד כמה אנחנו נגד אחרים או בעדם.

כל התורה מספרת רק על ואהבת לרעך כמוך, שזה כלל גדול בתורה. הכלל הזה כולל בתוכו הכול, אין שום דבר אחר, חוץ מהשגת האיחוד הנכון.

מתוך תוכניתי ברדיו FM103, מתאריך 15.3.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest