דף הבית / חינוך, ילדים / אל תפריעו לי בצינוק הנוח שלי!

אל תפריעו לי בצינוק הנוח שלי!

שאלה: המושג "אינטגרליות" פחות או יותר ברור מנקודת מבט גלובלית, אבל מה זה אומר "להיות אינטגרלי" עבור אדם בודד או משפחה?

תשובתי: הדוגמא הקלאסית לאינטגרליות היא קשר בין גלגלי שיניים. אנחנו קשורים זה לזה כמו מנגנון של גלגלי שיניים שנעולים זה לזה. כל תנועה של כל אחד מהם, בכיוון זה או אחר, מחייבת את כל האחרים לבצע את אותה התנועה. יחד עם זאת, נכון להיום, הקשר הזה עדיין לא מוחלט: אנחנו נמצאים כמו בתיבת הילוכים, במרחק כלשהו זה מזה, ובהדרגה אנחנו נכנסים לקשר בינינו. כלומר, קיים בינינו מגע כלשהו, שמתחיל כבר להתהדק בצורה רצינית.

בשנים הקרובות אנחנו נגיע להתהדקות כזאת, שגלגלי השיניים יסתובבו מתוך תיאום מוחלט ביניהם. תארו לעצמכם שאתם נמצאים תחת לחץ קשה בכל רמות החיים, והמחשבות שלכם, הרצונות שלכם, הפעולות וההחלטות שלכם תלויות לגמרי בחברה, בנסיבות שסביבכם. אתם תרגישו כמו בכלא, כמו בעבדות מוחלטת!

זהו מצב בלתי נסבל. האדם ירצה להשתחרר ממנו, פשוט לעוף לאן-שהוא, אפילו למות, העיקר לא להרגיש את אותו הלחץ המתמיד, הנורא, בכל הדרגות: המנטלית, הרוחנית והרגשית.

עלינו להכין את האדם לכך שהוא ירגיש את המגע שלו עם כולם כמשהו נעים ונפלא. המצב הזה למעשה הפוך לחלוטין מהטבע שלנו, אך הוא מתקרב אלינו ללא רחמים, ומפחיד אותי לחשוב כיצד האנושות תתחיל להיכנס לתוכו.

אנחנו לאט לאט מתקרבים למצב הזה. אני רואה כיצד הוא מעורר מהפכות שונות: מהפכות מדיניות כאן, הרס משפחתי שם, קריסת מערכת המטבע או המערכת הכלכלית, וכן הלאה. וזה ילך ויתרחב בכל חודש ובכל שנה. אם האדם לא ירגיש נוח מהמצב הזה, הוא פשוט "יתפוצץ", עד כדי מלחמת עולם. שום דבר לא יעניין אותו, הוא יהיה חייב להשתחרר מהאזיקים הללו! לכן חייב להיות כאן פיצוי פסיכולוגי פנימי למצב הבלתי נסבל הזה.

האדם המודרני לא רוצה להתעסק עם אף אחד: הוא מסתגר בתוך הדירה שלו, עם המחשב שלו. גם בעבודה הוא נמצא עם המחשב אחד על אחד. אחרי העבודה הוא קופץ לסופרמרקט, קונה משהו לחמם במיקרוגל, אוכל, ולאחר מכן שוב מחשב ולישון. מדי פעם ייתכן שהוא נפגש עם איזו מאהבת או עם כמה חברים, וזהו זה.

את החיים הללו האדם בנה בהתאם לדרישה הפנימית שלו. אך אם הוא ירגיש שלתוך חייו הפנימיים, לתוך הצינוק הנוח הזה שממנו אין לאן לברוח, פורצים אנשים אחרים – אז בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לא, תלך ותתעורר בו ההרגשה שמחייבים אותו למשהו. וכאן ודאי שיהיו פיצוצים רציניים מאוד.

זה המצב שאני מתאר לעצמי. אבל גם הפסיכולוגים יכולים להבין אותו. זה כמו שאדם קופץ מתוך חלון מהקומה החמישים או המאה של בניין בוער. "אבל אתה בטוח תמות!". "נכון, אבל ברגע הזה האש היא הרבה יותר נוראה בשבילי מאשר שנייה אחת באוויר בלי להבות האש". הוא לא חושב מה יהיה אחרי זה. אני חושש שמצבים כאלה מתקרבים אלינו ללא רחמים.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 11.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
התסיסה התוססת
הערובה לבריאות האדם, המשפחה והחברה
כולם זקוקים לחינוך אינטגרלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest