דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / אל תזלזלו בעם

אל תזלזלו בעם

מתוך פנייתנו לוועדה לשינוי חברתי-כלכלי: "עיני כל העם נשואות כיום אל "הוועדה לשינוי חברתי כלכלי". סבורים אנו, כי יש בידיה הכוח לפתור את הבעיות שהציפה המחאה הנוכחית, ולהשיב לעם את הרגשת הצדק החברתי, הסולידריות והקונצנזוס, שכה חסרים לו".

ומצד שני, אם כל התקוות של העם לא יקבלו מילוי וסיפוק מעבודת הוועדה הזאת, זה יזמין הרגשת התמרמרות, זה יפגע קשות בעם ויהווה מכה אנושה לתקוותיהם של האנשים. הדבר ייצור בעם הרגשת בוז וזלזול חזקים ביותר.

מה שחשוב כאן זו הגישה: הממשלה צריכה להיזהר לא לזלזל בתקוות שהעם תולה בה. אחרת היא תיפגע מאוד. העם לא יאמין לה יותר, הוא לא יאמין שהיא באמת מוכנה לדון בבעיות ומעוניינת להגיע להסדרים נכונים וצודקים בעיני העם.

אם הממשלה מלכתחילה הראתה שהיא הולכת לקראת העם ומקימה ועדה, היא חייבת להרגיע את כולם ולספק לכולם תוצאה טובה. זה לא עניין של כסף, זה עניין של הרגשה: האדם רוצה שיתייחסו אליו בכבוד ולא בזלזול, שילכו לקראתו, שייתנו לו את המגיע לו, במקום לנצל אותו ולהזניח אותו.

וכאן טמונה "פצצה", שיכולה "להתפוצץ" בצורה מאוד מסוכנת. הכול תלוי בתוצאות עבודת הוועדה: אם היא לא תספק לעם הרגשה של צדק, ייווצר זלזול גדול מאוד מצד העם כלפי הממשלה, תהיה מרירות והרגשת זעם, ואז באמת התוצאות יכולות להיות בלתי צפויות. בין העם והממשלה תיפער תהום למשך זמן רב.

אי אפשר לגשת לעניין באופן שכלתני ו"מכאני". לעם יש רגשות מאוד עמוקים, תקוות מאוד גדולות. ולכן זהו מצב מאוד מסוכן. וגם העולם שהפך לגלובלי ואינטגרלי, מקרין עלינו את אותן ההתפרצויות של העמים השונים בעולם כלפי הממשלות, וזה יכול להוביל למצבים מסוכנים.

החלטות לא נכונות מצד הממשלה יביאו למפלה בלתי נמנעת בבחירות הקרובות, ולזלזול מלא מצד כל העם. אי אפשר להסתפק בחישובים טכניים של סעיפי התקציב ולהתחיל לסרב בטענות כמו: "יש עוד אחרים חוץ ממך". אי אפשר להסביר לעם שהכסף לא גדל על העצים. את העם לא מעניינים המספרים, הוא זקוק לסיפוק. חוסר צדק זה עניין פנימי. צדק זה לא נוסחה, אלא מצב.

מתוך שיחה בנושא ערבות וצדק חברתי, 24.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
דורשים צדק
הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי
העולם החדש זקוק לכלכלה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest