דף הבית / כלכלה / כסף / אירופה חייבת "לירות" במשבר

אירופה חייבת "לירות" במשבר

דעתו של הכלכלן נוריאל רוביני, יו"ר Global Economics LLC: "יש לי חשש כבד שהמצב יוצא מכלל שליטה. חייבים להתארגן למתן סיוע בשווי 2 טריליון אירו. אי אפשר לחכות עוד שלושה חודשים נוספים. חייבים לעשות זאת במהלך השבועות הקרובים.

הבעיה היא לא שיוון אינה מסוגלת לשלם את חובותיה, אלא שהמשבר יכול לגעת בכלכלות האירופאיות הגדולות, כמו איטליה וספרד. המדינות האלה גדולות מדי כדי לאפשר להן לקרוס, אך הן גם גדולות מדי כדי להציל אותן. איטליה וספרד כבר איבדו את אמון השווקים בגלל בעיות הנזילות. גוש האירו ניצב בפני בחירה: ללכת בדרך של אינטגרציה כלכלית, פיננסית ופוליטית, או להתפרק.

בקרוב העולם יעמוד בפני השפל הפיננסי החדש, וזאת יכולה להיות התוצאה של ההאטה בהתפתחותה של הכלכלה העולמית. רק לפני חודשים אחדים הייתי סבור ש"הסערה האידיאלית" תפקוד את הכלכלה הגלובלית ב-2013. אך כיום גוברת חולשתן הכלכלית של ארה"ב, גוש האירו ובריטניה, ולכן אנחנו יכולים לשוב למיתון עוד לפני המועד הנ"ל".

התייחסותי: כדי למצוא את הפיתרון, חייבים לקחת בחשבון מה יקרה בעתיד אם יינקטו כל אחד משלושת הצעדים הבאים:

– המתנה עד שהתופעה תתגלה במלואה

– מתן עזרה

– אי-מתן עזרה

אפילו אם העתיד לא ממש ברור ויש דעות שונות לגביו, צריכים להבין את הכיוון: האנושות מתפתחת לקראת אינטגרציה כוללת. על אף שההתפתחות הזאת היא נגד האגואיזם הפרטי, המדיני והלאומי – אנחנו חייבים לקבל את ההתפתחות הטבעית הזאת כמחייבת, כעובדה קיימת, ובהתאם לכך לקבל את ההחלטות.

אירופה התאחדה חלקית מתוך הפחד לחזור למלחמה, ולא מתוך שאיפה לאינטגרציה. אך כיום, לא רק האיחוד האירופי, אלא כל העולם צריך לחשוב ברצינות על הצורך באינטגרציה בהתאם לאבולוציה של החברה האנושית. אנחנו עומדים בפני השלב הבא בהתפתחות החברה האנושית, והוא יתבטא באינטגרציה שלה. איננו יכולים להתעלם מהעובדה הזאת. ההתקרבות בינינו מתגברת מיום ליום בעל כורחנו, ואנחנו חייבים לבנות מחדש בהתאם אליה את היחסים בינינו בכל הרמות. אחרת החברה האנושית כולה, על כל קשריה ומוסדותיה, תגיע לקריסתה. אירופה צריכה לשמש דוגמא לכולנו.

ידיעות קודמות בנושא:
זקוקים לאיחוד, והוא עדיין איננו
חייבים לשנות את המבנה של אירופה!
הבעיות של הסדר העולמי החדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest