דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / איפה הוא – החופש?

איפה הוא – החופש?

עד שנכנסת לקבוצה, קיימת אצלך בחירה חופשית, האם להיכנס לשם. לאחר שנכנסת לשם, יש לך רק בחירה אחת: לחזק את הקשר עם הקבוצה. אתה חייב להחליט בעצמך שזו הבחירה החופשית שלך, ואתה חייב כל הזמן לעשות את זה, בזה מתבטא החופש שלך.

כלומר, החופש הוא לא בזה שאפשר לעשות מה שאני רוצה, אלא כל הזמן להוסיף את המאמצים שלי לקשר הזה. בכל השאר אין לנו שום חופש, זה יתממש מעצמו באופן אוטומטי. זהו עיקרון חשוב מאוד. בכל החיים שלי אין לי שום חופש, אני בובה על חוט באופן מוחלט. הבחירה החופשית היא רק בדבר אחד: לאחר שהבורא הביא אותי לקבוצה ונתן לי את הניצוץ בלב, קיים אצלי חופש יחיד: להיכלל בקבוצה הזאת, להיאחז בה בידיים ובשיניים, עד כמה שרק אפשר.

לאחר שנאחזתי בצורה נכונה בקבוצה, אני כבר תלוי בה, תלוי בהשפעת הסביבה. ובזה אין לי חופש. אז במה אני חופשי? – רק בכמה שאני אוסיף מעצמי לחיזוק הקשר עם הסביבה, כנגד האגואיזם שלי. ובכך אני אגדיל את התלות שלי בסביבה ובהשפעתה עליי. ויותר אין שום חופש!

דווקא כאן מסתכמת הערבות, ואנחנו צריכים להוסיף אליה בקביעות יותר ויותר עקרונות: אהבת חברים, אהבת הזולת, הצדקתם באמונה למעלה מהדעת – הכול בתוך הבחירה החופשית הזאת, הגישה הזאת, שאיתה אני משׂיג את יישׂום המטרה. וכל שאר החיים מתפתחים לפי תסריט קבוע מראש, אתה אפילו יכול ללכת למגדת עתידות, והיא תספר לך על עתידך. ניתן לנבא הכול מראש, חוץ ממה ששייך לבחירה החופשית שלך. בכל מה שנשאר פועל הגורל "העיוור".

אסור לנבא את העתיד, כדי שהאדם לא יחשוב שבחיים הרגילים קיימת אצלו בחירה חופשית. אך אם אתה יודע שאין חופש פעולה, אז מתגלה לך העתיד. חוץ מאותו העתיד ששייך לבחירה החופשית שלך, הרי זה כבר תלוי בך ולכן זה אינו מתגלה לך…

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 12.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
נקודת החופש
האמצעי היחידי להתקדמות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest