דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / אין האדם למד אלא במקום שלבו חפץ

אין האדם למד אלא במקום שלבו חפץ

photo_rav_gh70_192.jpg

שאלתו של ארז פלג: אני מרגיש בלבול גמור בנוגע לדרך העבודה הפנימית הנכונה.יש לי רצון ברור מאוד לפנימיות התורה, כדרך עבודה לדבקות ה'. אך יש זרמים כמו ברסלב, חב"ד וכו' ויש את דרכו של בעל הסולם, וביניהם מחלוקות רבות. כל אחד אומר "האמת אצלי!" – איך להתקדם הלאה?

תשובה: בצורתם הראשונית, האמיתית, לא היה שוני בין כל הזרמים בכל הוריאציות שלהם, כי כולם מבוססים על חכמת הקבלה על פי האר"י ועל עבודתו הפנימית של הבעל שם טוב .

תלמידיו של הבעל שם טוב לימדו את אותה הקבלה בכל מזרח אירופה. אבל בכל מקום הוסיפו בשביל ההמונים מנהגים שונים – מנהגים חיצוניים, כדי לקשור אליהם את ההמונים בעזרת הטקסים.

עם הזמן, ההמונים קיבלו על עצמם את הטקסים והמנהגים האלה כדבר העיקרי, ואת לימוד חכמת הקבלה והעבודה הפנימית כדבר משני. כך נשכח עם הזמן לימוד חוכמת הקבלה כעבודה פנימית, מלבד מילים חיצוניות.

היום כל הזרמים החסידיים נבדלים זה מזה רק בטקסים ובמנהגים שלהם. אין בהם עבודה פנימית, זאת אומרת השגת הדבקות עם הבורא.

בעל הסולם סיפר לנו מחדש את חכמת הקבלה של האר"י (בתע"ס) ואת עיקרי העבודה הפנימית (במאמרים ובמכתבים שלו ושל הרב"ש) את עבודת האדם על תיקון הנשמה שלו, בלי שום פעולות חיצוניות, היינו מנהגים.

אם הנשמה שלך עדיין מפותחת בצורה כזאת, שאתה נמשך למנהגים – תפנה לחסידות. ואם הנשמה שלך כבר מפותחת עד כדי כך שהיא דורשת גילוי מיידי של הבורא ושל המטרה, אז אתה בעצמך לא תוכל להישאר בשום זרם אחר חוץ מחכמת הקבלה הנקייה (בלי מנהגים חיצוניים).

לכן יש קריאה עתיקה אל האדם: "אין האדם למד אלא במקום שלבו חפץ" – כשהוא בוחר את מקום הלימוד שלו באופן אישי ועצמאי, כי זה יקבע את הדרך שלו, ובלי להיות מושפע מדעות של אחרים…

רבי מנחם מנדל וחבורת קוצק

פוסטים קודמים בנושא:

יש הרבה דרכים למקום

מי הוא המקובל האמיתי?

אין אדם לומד אלא ממקום שליבו חפץ

סנה בוער בקוצק

3 comments

  1. סליחה אבל אפשר בהחלט לשלב בן החיצוני ופנימי וזה נראה לי הכי נכון אסור שהעם יהיה מפולג ב "שתי" שיטות ככה לא נתחבר לעולם

  2. היום כל הזרמים החסידיים נבדלים זה מזה רק בטקסים ובמנהגים שלהם.

    אין זה נכון יש היום כגון חסידות חב"ד שיש את השילוב של שניהם הפנימיות והחיצוניות. והאמת היא שבחב"ד העיקר היא הפנימיות

  3. לכן יש קריאה עתיקה אל האדם: "אין האדם למד אלא במקום שלבו חפץ".

    אין זו קריאה עתיקה אלא כך מובא בגמרא בעבודה זרה בדף יט: אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ שנאמר (תהילים א) כי אם בתורת ה' חפצו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest