דף הבית / משבר עולמי / איחוד בין רשעים מזיק לעולם

איחוד בין רשעים מזיק לעולם

מיכאל לייטמן

מתוך ספר הזוהר: ויאמר ה', הן עם אחד. משום שהם כולם כאחד בייחוד, יעשו ויצליחו במעשיהם.

לפיכך, יפוצו המדרגות כל אחת לעברה. ומשום זה יפוצו גם כל אלו העמים של מטה, שהם ענפים של אותן המדרגות.

כתוב: "ויפץ ה' אותם משם", שהקב"ה עשה הדין בשורשיהם העליונים, שהענפים נגררים אחריהם.

אם בני האדם רוצים ללכת יחד בדרך רעה, על ידי איחוד תכונותיהם הרעות, הם יוכלו להשיג הצלחה זמנית, מפני שכל איחוד וביטול עצמי כלפי אחרים, מהווה שימוש בתכונה רוחנית.

זהו צעד לעבר האיחוד, לעבר ההשפעה ביניהם למען האגו הקולקטיבי. ולמרות שהם רוצים להשתמש בו כדי להרע לזולת, לבורא, הפעולה עצמה – היא איחוד, ולכן הם מגיעים להצלחה חלקית.

היינו עדים לדוגמה מעין זו במקרה הסוציאליזם ברוסיה והקיבוצים בישראל. מדוע הם לא נחלו הצלחה, הרי מאחורי המפעל שלהם עמדה מחשבה טובה כל כך?

הם לא הצליחו, מפני שהם רצו לבנות "מגדל" אגואיסטי מאוחד "עד השמיים", כלומר כנגד הבורא, באמצעות הפעולה הטובה שלהם.

המטרה הייתה בכל זאת כנגד מישהו, לא ביטול מוחלט של האגואיזם והשגת תכונת ההשפעה והאהבה, אלא ביטול חלקי, לשם השגת האיחוד ביניהם כנגד אחרים או בין כל בני האדם כנגד הבורא.

לכן מלכתחילה הם לא גילו את כל האגואיזם שאותו היה עליהם לתקן, אלא רק חלק ממנו. לכן הם חשבו, שיעלה בידם לתקן את עצמם, ללא הבורא.

אך כאשר התגלה שהאגו גדול יותר מאשר הם שיערו, הם המשיכו את "תיקונו" באונס. עד שכל האיחוד שלהם התפרק.

בזמן פריחת האגואיזם האינדיווידואלי שלנו, אפילו שני אגואיסטים אינם מסוגלים ליצור ביניהם ברית טבעית כביכול, כמו משפחה. ועל אחת כמה וכמה, בריתות אחרות מכל סוג שהוא. הכל מתפרק.

מתוך ניסיון החיים שלנו אנו רואים שכמה שלא נשאף להשיג איחוד בין מדינות, בין קבוצות למיניהן, לבצע פעולות מועילות משותפות – אנו לא מצליחים וגם לא נצליח.

לכן הזוהר מזהיר אותנו מראש על כך. עוד בראשית דרכנו הרוחנית, עלינו לקבוע לעצמנו מראש מטרה נכונה, עד כמה שאנו מסוגלים לכך – איחוד, השוואת תכונותינו עם תכונות הבורא.

אם למן ההתחלה נעמיד לעצמנו כמטרה לבנות "עיר ומגדל" (זו"ן דקליפה), אז מובן מאליו שכל סוג של איחוד רק יביא לנו נזק, ולא יצליח.

כבר ראינו דוגמאות מסוג זה בעולמנו, ונקווה, שלא נחזור על אותה הטעות פעם נוספת, כפי שחכמים למיניהם מנסים לעשות, בכך שהם מתאספים למפגשים בינלאומיים כמו פסגת ה-G20, קונגרסים אקולוגיים וכולי, ורוצים להביא בכך לשגשוג העולם.

כמובן שהם לא יצליחו לעשות דבר. השאלה היא רק כמה מגדלים שונים נצטרך לבנות, עד שנראה שהם כולם נהרסים כליל, ונבין את הסיבה לכישלוננו…

אם כל איחוד שאנחנו משתדלים לקבוע בעולמנו, לא יעשה מלכתחילה לשם מטרה נכונה, הוא רק יביא לנו נזק.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 17.12.2009

רשומות קודמות בנושא:
מגדל עד השמיים
רק פסיעה מפרידה בין האהבה לשנאה
להימנע משגיאות שעולות ביוקר

One comment

  1. אולי כשלונות הם חלק טבעי של החיים? והצלחה היא דבר זמני בלבד?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest