אושר תמורת כסף?

שאלה: הופעתו של כסף בעולם שלנו איננה מקרית. מה ההשפעה של כסף על ההתפתחות שלנו?

תשובה: כסף, פירושו, היכולת לכסות את הרצונות. בזמנים שונים בהיסטוריה אנחנו השתמשנו במגוון של חומרים – חול זהוב, מטבעות, וכן הלאה.

לא מזמן יחסית, התעוררה במין האנושי גישה ביקורתית כלפי היכולת לכסות את הרצונות שלנו. אנחנו רואים שאנחנו לא יכולים לענות על הצרכים שלנו מבחינה אקולוגית, כדור הארץ פשוט לא יכול לעמוד כנגד הפורענות שלנו.

אנחנו יצרנו יותר מדי צרכים מלאכותיים מיותרים לחלוטין. כדור הארץ אינו מסוגל לספק לכל אחד דברי יוקרה, שליטה, מפעלים. אנחנו יכולים להשוות את עצמינו לבעל שדה שאכל את כל היבול ולא השאיר שום דבר ליבול החדש. הוא השתמש בקרן הראשית, ושנה לאחר מכן מת מרעב.

גם בחברה האנושית יש לנו בעיה כספית כזאת, שאנחנו לא יכולים להתמודד איתה. אנחנו צריכים לשנות את התהליך הזה ולשחק במשהו פחות מאיים.

כמובן, האדם אינו יכול לחיות בלי התפתחות הצרכים. ואת הצרכים, כפי שאמרנו קודם, הוא רוכש בילדותו. כאשר הוא גדל, הוא מסתכל על האנשים סביבו. הרצון להיות כמוהם יוצר בו צרכים שאיתם הוא מתקדם בחיים. אם אנחנו נארגן סביבה שתפתח בנו רצונות לא חומריים, אנחנו נרכוש את הרצונות הללו ואת המילוי בצורה תמידית.

אנחנו נתפתח, נשאף קדימה, בתקווה ליהנות מההשגה ולהצטער על היעדרה. אנחנו לא נישאר ברמת החי, אלא נתקדם בתחום שבו אנחנו יכולים לפתח את הצרכים שלנו ללא איום על הקיום הפיזי שלנו.

אילו צרכים אנחנו יכולים לפתח ללא הגבלה? על כך כתוב בפשטות רבה: "לכו ותתפרנסו זה מזה." בנוסף לפרשנות ברמה הגשמית, ניתן להבין את המשפט הזה כך שאנחנו נוכל ליצור צרכים חדשים לכל סוגי התקשורת בינינו. הקשרים האלה ייצרו רצונות חדשים, ואנחנו כל הזמן ניצור צורות שונות של התקשרות ביניהם, בדומה לפסיפס. אבל אנחנו נוכל למלא את הרצונות הללו רק ביחד.

מאחר והצרכים הללו יכללו רצונות פרטיים רבים, אנחנו נצטרך למלא אותם יחד. אז החיים שלנו ייהפכו למשחק משותף ביצירת הצרכים והמילוי שלהם. האפשרויות לכך בקרב שבעה מיליארדי בני אדם הן אין סופיות ממש. ואנחנו אף פעם לא נתאכזב, מפני שלכל אחד תמיד יש את האפשרות "לפתח את הרעב" ושוב "להשביע" אותו.

אנחנו נכללים בשכבות הפנימיות הנסתרות של הטבע, ודרך החיבור בינינו מתחילים להרגיש את מה שקורה בתוכנו. זהו, למעשה, תענוג אמיתי, מפני שהאדם נברא בשכבות הפנימיות הללו, ומשום כך השגתן נותנת לו את המילוי האמיתי.

ואז, הקשר שלו עם אנשים אחרים למען השגתם של המילויים הללו, נקרא "כסף" אמיתי. לאחר ההתפתחות ההיסטורית הארוכה, אנחנו סוף סוף מגיעים לכיסוי האמיתי הזה, ל"מסך" המשותף שבעזרתו אנחנו יכולים לכסות את כל הצרכים שלנו.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 66, 03.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
עוד מעט כל אחד ירצה כוכב לכת משלו
כמה עולה קילו של הנאה?  
הכסף הוא בסך הכול שווה ערך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest