אגואיזם – דת – קבלה

photo_rav_gh70_093.jpg

הדת האגואיסטית: "Nature" ו-"Science" – שני המגזינים המדעיים המצוטטים ביותר, פרסמו מאמרים רחבים המוקדשים למקור הדת. הנושא הפך שוב לפופולארי בעקבות פרסום ספרו של ריצ'רד דוקינז "The God Delusion" . דוקינז חושב כי הפצת וירוסים במחשב ווירוסים ביולוגיים דומה להפצת רעיונות דתיים – הפצתם בנויה על מנגנון אגואיסטי, ולכן אנו כל כך רגישים לרעיונות דתיים.

הדת האלטרואיסטית: רחוק יותר ממנו הלכו הפסיכולוגים הקנדיים א. נורנזיאני וא. שריפ (מהאוניברסיטה הבריטית הקולומביאנית). במאמר שפורסם ב – "sience" הם מניחים, כי תרומתה של הדת צריכה להיות קשורה לבניית דפוסים של התנהגות ודוגמא חיוביות, יחד עם הצורך האגואיסטי של האנשים להוכיח כל הזמן לסובבים את תכונותיהם המוסריות, שאפשר לסמוך עליהם ושהם מוכנים להקריב את האינטרסים האישיים שלהם לטובת החברה.

חוכמת הקבלה: הקבלה הולכת הרבה יותר רחוק מהרעיונות האלה. היא מאפשרת לאדם להתעלות מעל האגו ולהיות "תורם באופן מוחלט" לחברה – לתת הכול ולקבל רק מה שנחוץ על מנת להתקיים ולתת. במקרה זה השכר הוא לא מה שמקבלים מהחברה, אלא מהבורא, ההתקרבות לבורא. הבורא הוא שנותן לאדם אנרגיה והתלהבות לעבוד לטובת החברה ללא שום תנאים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest