דף הבית / המשבר ופתרונו / אגדות הכלכלנים המודרניים

אגדות הכלכלנים המודרניים

מאמר דעה של Dan Steinhart, העורך הראשי של המגזין The Casey Report:

הניגוד בין מדע הכלכלה השולט באקדמיה לבין הכלכלה של העולם הריאלי תמיד עורר תדהמה, אולם היום הקרע הוא כזה, שנידמה שאין ביניהם שום דבר משותף. התיאוריה הכלכלית השולטת נשענת במידה רבה על המתמטיקה, בעוד שהכלכלה הריאלית מתחמקת ממנה. הכלכלה היא מדע חברתי ומנסה להסביר את ההתנהגות האנושית, שהיא התופעה הכי בלתי ניתנת לחיזוי.

לא תוכלו להישאר בעולם העסקים אם תטעו. אבל המדענים הכלכלנים עושים קריירה בתור מגיני השלטון, ולכן הם יכולים לטעון באופן קולקטיבי, שאף אחד אף פעם לא שם לב להתקרבות המשבר הפיננסי.

המדענים הכלכלנים נעלבו מהזלזול המופגן כלפיהם, כיוון שבשוק החופשי הם לא מקבלים תמורה מתאימה. לכן השיטה היחידה בשבילם לקבל הרבה כסף, זה לקחת אותו דרך הממשלה.

האמונה הכוזבת בכך, שהביקוש הכולל מביא לצמיחת הכלכלה, יוצרת מעגל אין סופי. רוב הכלכלנים חושבים שהביקוש הכולל, זאת אומרת, הביקוש הכולל למוצרים ושירותי הכלכלה, הוא מקור הפריחה, ולכן כל מה שמגדיל את הביקוש הכולל חייב להיות חיובי, אפילו תמורת הוצאות הממשלה הבזבזניות. הכלכלנים משתמשים בגישה זו כסיבה לביצוע תחזיות חיוביות הזויות.

התייחסותי: מעל לכלכלנים נמצאות האליטות שמכתיבות להם מה ואיך לעשות. אפשר לומר על הכלכלה את מה שנאמר פעם על ידי האליטה הסובייטית אודות הקיברנטיקה: "הכלכלה היא הזונה של האימפריאליזם".

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלה דרמטית
חלון הזדמנויות
אדונֵי העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest