דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / שפת הענפים שפה מיוחדת של חכמת הקבלה

שפת הענפים שפה מיוחדת של חכמת הקבלה

לפיכך מצאו להם החכמים שפה מוכנה בלי טורח, שיוכלו למסור ע"י איש לרעהו את השגתם, בעל פה ובכתב מדור לדור. כי לקחו להם את שמות הענפים שבעולם הזה, אשר כל שם מבאר את עצמו, כמורה באצבע על שרשו העליון, אשר במערכת העולמות העליונים. ובזה תנוח דעתך, במה שתמצא לרוב בספרי הקבלה ביטויים מתמיהים, וגם זרים לפעמים לרוח האנושי. והוא, כי אחר שכבר בחרו להם שפה זו להתבטא על ידיה, דהיינו "שפת הענפים". (בעל הסולם, תלמוד עשר הספירות, כרך א', הסתכלות פנימית).

שפת הענפים, זו שפה לתקשורת ולא להשגה. למשל, אם אני מקשיב לרופאים, אוכל להבין מושגים שמקובלים על כולם, אבל לא את משמעותם הפנימית, מפני שאינני רופא. אני לא יודע מה בדיוק הם אומרים על תפקוד האיברים, על פרמטרים רפואיים, בדיקות וכדומה. כלומר השפה של הרופאים היא כזאת, שיכול להיות שכל המילים מובנות לי, אבל חסר לי ידע כדי להבינם לעומק, להעריכם.

אותו הדבר גם בחכמת הקבלה: אני יכול לקרוא ספרי קבלה בכל שפה, ועם זאת לא להבין דבר. לכן יש הבדל בין ידיעת המילים להבנת משמעותן. שפת הענפים אינה מדברת על ידיעה מכאנית של משמעות מילים כמו "מסך", "צמצום", "אור חוזר", "אור ישר", "חסדים", "חכמה" וכדומה, אלא על כך שמילה בעולם שלנו מצביעה על ענף מהשורש שלה בעולם הרוחני.

בכך שאדם תופס איזו מילה, שומע את השם של הענף בעולם שלנו, הוא מיד מתאר את השורש שלה בעולם העליון: תכונת השפעה, התקרבות, התרחקות, חיבור וכדומה, כלומר, הוא משיג את כל מה שנוגע לקשר בין החלקים של מערכת הבריאה היחידה.

שאלה: האם מקובל יכול שלא לדעת לאיזה שורש תואם ענף זה או אחר?

תשובתי: בהחלט אפשרי. זה תלוי בדרגתו של המקובל. באופן כללי מערכת ה-ו-י-ה מתגלה  יחסית מהר, אחר כך מתחילים כל מיני ניואנסים: גילויים משניים ושלישיים וכולי. ההרמוניות הללו מוסיפות הרבה מאוד הרגשות, מה גם שהן די חשובות, מפני שבהן תלויה איכות התפיסה של תכונות ופעולות רוחניות. לכן, אפילו הגוונים הכי פחות משמעותיים נותנים אפקט מדהים, השלמה למידע רוחני.

שאלה: נניח שבספר הזוהר מתוארים אנשים, חיות, גנים, פירות. למה צריך היה להעביר הכול באופן כזה דווקא?

תשובתי: מפני שזו שפת הענפים. מחברי ספר הזוהר לא יכלו לכתוב אחרת, מאחר ואלה שמות של חלקי הנשמה שלנו.

שאלה: אז מדוע בעל הסולם כתב אחרת, והשתמש במונחים קבליים כגון "זעיר אנפין", "מלכות" וכדומה?

תשובתי: בתיאור של תכונות רוחניות יש ארבע שפות. בעל הסולם השתמש בשפת הקבלה ולא בשפת הענפים.

מתוך שיעור וירטואלי, 1.04.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest