דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / על נשמה, מצוות, רש"ש ומדרגות רוחניות

על נשמה, מצוות, רש"ש ומדרגות רוחניות

על נשמה, מצוות, רששאלה: הבנתי שלכולם יש 613 רצונות, רק שכל רצון מצוי במידה שונה אצל אנשים. אם כך, איך מידת המילוי יכולה להיות שווה?
תשובה: כי כל אחד נכלל בכולם ומקבל את כל הנשמות האחרות כשלו (ראו פוסט קודם בנושא וכן מאמרו של בעל הסולם "שישים ריבוא נשמות")

שאלה: איך אתה מפרש את מה שכתב בעל הסולם בהקדמה לתלמוד עשר הספירות, בפסקה בה הוא מציין שעדיף ללמוד לפחות מקיצור ההלכות על מנת לא להיכשל במעשי שבמצוות? כלומר עד כמה הכרחי שהאדם יבצע מצוות גשמיות, האם הוא חייב לכפות על עצמו מצוות גשמיות או לבצע אותן רק מתוך רצונו להידבק בבורא?
תשובה: צפה בשיעורים שלנו מדי יום על ההקדמה לתלמוד עשר הספירות. ככל שתתעמק יותר במושגים רוחניים ובמידה שתראה את הכוחות המנהיגים את העולם שלנו, תוכל לענות בעצמך לשאלה זו.
אין לי רשות לגלות הכול. ראה את מאמרו של בעל הסולם "גילוי טפח וכיסוי טפחיים" בנושא. אחרת אני מבטל את החינוך, והדבר אסור!

שאלה: בספרך "ראיון עם העתיד" בעמ' 41, צרפת סידור תפילה להרש"ש ובו הוראות הפעלה. כשחיפשתי מידע אודות הרש"ש מצאתי בויקפדיה שהוא נחשב בעיני רבים כגלגול נשמתו של האר"י. עד עתה חשבתי שרק בעל הסולם זכה לנשמתו של האר"י?
תשובה: בעל הסולם מעיד על עצמו: "והנה ברצון עליון, זכיתי לעיבור נשמת האר"י". ואילו על הרש"ש מישהו אחר מציין את דעתו שלו.
אם את מעוניינת לקרא עוד על הרש"ש, עייני בסוף ספרו של בעל הסולם "בית שער הכוונות". הוא מסביר שם שהרש"ש היה מקובל גדול, אך פשוט התבלבל קצת במחקריו. אבל זה לא לגנותו, הלוואי על כולם מה שהוא השיג!

שאלה: מצד אחד אתה מדבר על 125 מדרגות המובילות אל הבורא? ומצד שני יש גם עניין עם 613? תעשה לי סדר בבקשה…
תשובה: אפילו ה"נקודה שבלב" כוללת 613 חלקים-רצונות. כל הדרך הרוחנית, מהמצב ההתחלתי שבו כל 613 הרצונות הם בצורת נקודה אחת (כמו טיפת זרע המכילה את כל המידע אודות האדם העתידי), ועד "גמר התיקון" – מחולקת ל 125 מדרגות. בכל מדרגה מצויים תמיד 613 חלקים-רצונות.
613 הרצונות נקראים "גוף הנשמה", ואילו המדרגה (מתוך 125 המדרגות) שבה נמצאת הנשמה, מכונה "קומת הנשמה".

לינק מקוצר למאמר: http://laitman.co.il/vDfFk

19 comments

  1. שלום לרב,

    שאלה: מדוע אתה 'מנקב' את הרצונות? אתה אומר 'רצונות אגואיסטיות' והרי ידוע שרצון בעברית מתואר בלשון זכר. רב, האם יש כוונה מאחורי השמוש שאתה עושה בצמד המילים? אם כן, האם אפשר להסביר לנו את העניין?

    בברכה והרבה תודות!

  2. יעל שלום

    מכיוון שהרצונות הם רצון לקבל כלומר מלכות שהיא נקבה אז הרב מתייחס אל הרצונות כנקבות.

    גם בעל הסולם המון פעמים רושם בכתביו: הכלי מקבלת ולא הכלי מקבל,תלוי מה הרב רוצה באותו הרגע להעביר במילותיו.

  3. הרב, אני מבינה אותך, במקומות מסויימים עדיף לנהוג כ"חנוך לנער על פי דרכו", במיוחד בדור כמו שלנו. אני רק רוצה להגיד שהרב"ש שהיו לו חוקים ברורים לגבי כניסה לקבוצה הפנימית וודאי הסתמך על הפיסקא הנ"ל .

    בכל זאת, אני מאוד מעריכה את הפתיחות שלך ומקווה לעוד אנשים כאלו, שינהיגו את הציבור הרחב הטועה כעדר…..להתראות:)

  4. לרב שלנו ,"והיה במשוך בקרן היובל"(יהושע ו'ה')

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/22250

  5. שלום לרב, היום בחלק השלישי של שיעור הבוקר נשאלה השאלה לגבי, איפה זה כתוב אצל בעל הסולם שמושגים "תורה ומצוות" הם כפי שאתה מפרש אותם ולא כפי שמקובל לחשוב. האם תוכל להפנות למקורות ולכתוב על כך בפוסט שבבלוג שלך על מנת להקל על המחפשים שזהו דבר חשוב עבורם.

  6. מיכאל לייטמן

    מומלץ לצפות בשיעור שוב:

    http://files.kab.co.il/files/heb_o_rav_bs-akdama-tes_2008-02-26_shiur_bb.wmv

     המקור שאותו קראנו בערך בדקה 36 של השיעור הוא אגרת של בעל הסולם, מופיעה גם בספר קבלה למתחיל בעמ' 102, "הליכה על דרך האמת".לינק לאגרת המלאה באתר שלנו:http://www.kab.co.il/heb/content/view/full/31413

  7. תודה רבה

  8. ואני ממליצה בחום על ההקדמה לתלמוד עשר ספירות.

    זה חומר גדול מהחיים.

    כבר סיימתי לסכם את השעור השני, ועוד ידי נטוייה 🙂

    מזכיר לי את התקופה שישבתי וסכמתי את הרצאות ההקדמה לספר הזהר

    וזה בהחלט פתח לי את צורת הראייה.

     אל תפספסו….חומר משהו משהו, ועוד בחינם 🙂

  9. למה אנחנו אומרים שאשה בגשמיות צריכה לעבור תיקון כמו אשה אפילו אם היא מרגישה ברוחניות כצד הגברי של הכלי הרוחני – אבל – גוי בגשמיות שמרגיש נקודה שבלב נחשב כיהודי? לגבי אשה – הגוף קובע. לגבי גוי הרצון לרוחניות קובע ולא הגוף. למה זה??

  10.  רבי ברוך שלום הלוי אשלג זצוק"ל (זכר צדיק וקדוש לברכה)

     מאמר ג' תש"ן

    מהו שהעולם נברא בשביל תורה

    http://www.ashlagbaroch.org/rbsMore/mamrim_5750.pdf

  11. למרדכי,

    לשאלותיך עיין במאמרים הבאים

    גוף ונפש מאת בעל הסולם

    http://www.kabbalah.info/hebkab/pri-chacham/guf.htm

    סוד הכף דאנכי מאת בעל הסולם

    http://www.kabbalah.info/hebkab/pri-chacham/sodakaf.htm

  12. פרי חכם, בעל הסולם

    אגרת 19 – 1927 עמ' ע'

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/3826

  13. תודה רבה לך, כבוד הרב, על התשובות.

    עכשיו הדברים בהחלט ברורים לי.

    ובאשר לרש"ש,

    אני מאחלת לעצמי להגיע לדרגה כזו

    ומתוכה להתבלבל במחקריי…

    מקסימום אחשוב שהייתי גלגולה של :דבורה, חולדה,

    מי שלא תהיה 🙂

  14. הקדמה לספר פי חכם, בעל הסולם

    ובזה מתבאר לנו מה שבכמה מקומות בזוהר מכנה לתרי"ג מצוות – "תרי"ג עיטין דאורייתא", ובהרבה מקומות בזוהר קורא לתרי"ג מצות – "תרי"ג פקודין", כי מתחילה מחוייב האדם בשמירת התורה והמצוות כדי לזכך גופו ולהגדיל נשמתו, ואז נמצאים אצלו התרי"ג מצוות בבחי' "תרי"ג עיטין", דהיינו עיצות איך שיזכה סוף סוף לבא לפני המלך ולזכות לאור פניו, כי שמירת התורה וקיום המצוות מזככין אותו לאט לאט, עד שיזכה לאור פני מלך חיים, וע"ד שאיתא בגמ' "מאי איכפת לו להקב"ה בשוחט מן הצואר או שוחט מן העורף, אלא לא נתנו תורה ומצוות אלא כדי לצרף בהם את ישראל". אמנם אחר שנזדכך די צרכו, וזוכה לאור פניו ית', אז נפתחו עיניו ונשמתו, וזוכה להשיג תרי"ג אורות הקדושים הנמצאים בתרי"ג המצוות, שהם סוד שמותיו הקדושים, דהיינו שבאים להשגתו, וע"י קיום כל אחת מהמצוות נוטל חלק האור המופקד בהמצוה, כי המצוה ה"ס הכלי, ובו מלובש האור, דהיינו שם קדוש השייך בפרטיות למצוה הזאת, שז"ס "נר מצוה ותורה אור", ואז נקראים אצלו תרי"ג מצוות "תרי"ג פקודין", דומה לאדם המפקיד אבנים טובות ומרגליות בכלי, ואומר לאוהבו קח לך הכלי, אמנם תשמור אותו מן הגנבים והלסטים, ונמצא שכל המדובר ביניהם הוא מהכלי לבד, אבל עיקר הכוונה היא על האבנים הטובות המופקדות שמה, ודו"ק היטב.

  15. ל-אתי,

    מאוד חשוב לציין שהתרי"ג עיתין הם אינם רק פעולות רוחניות אלא גם פעולות בגשמיות (לא מבחינת סתם מנהגים) לפי ההלכה לפי הנגלה.

    אות כד מהקדמה לתע"ס שהוא מדגיש שמדובר על ההלכה שלומדים גם מתוך הגמרא וגם מתוך שולחן ערוך.

    גם תסתכלי בהקדמה לפנים מאירות ומסבירות אות א על ההבדל בין הלכה ואגדה – שבאגדה זורקים את הלבוש החיצונית ורק הפן הרוחנית נשאר. בהלכה יש גם את הפן הרוחנית (כמו שמתואר בפרי עץ חיים, וגם את הפן הגשמית כמו שמתואר בשולחן ערוך ויתר ספרי הלכה.

  16. אסתר המלכה:)

    אני הייתי ליכלוכית:)

  17. Money mouth אהבתי

  18. אבקשכם שתשלחו חומר על גבי הלימודים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest