דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / ספר הזוהר הספר המרכזי בחכמת הקבלה

ספר הזוהר הספר המרכזי בחכמת הקבלה

האדם קיים בעולם בנפח מסוים שבו הוא נולד, מתפתח וחי. במהלך חייו עולות בקרבו שאלות כמו: "בשביל מה ולמה אני חי? מה משמעות החיים? האם קיים בורא? האם יתכן שהבורא הוא הטבע? האם החיים עוברים ומסתיימים כך?" אנחנו יודעים שבטבע דבר לא מתרחש ללא מטרה ושהכול מתפתח בתהליך של סיבה ומסובב. למרות זאת לא מובן לנו מה קורה אתנו, מהי סיבת קיומנו ומה התוצאה מהחיים שלנו? כאשר לאדם עולות שאלות מסוג זה, הוא מגיע ללמוד את חכמת הקבלה.

הספר המרכזי בחכמת הקבלה הוא ספר הזוהר, מתוארים בו כל שינויי הצורה שמתרחשים באדם, וניתנות תשובות לכל השאלות באופן מלא. אולם, אסור להשתמש בספר הזוהר כמו במדריך רגיל שבו פרק לימוד אחד עוסק ב"משמעות הקיום" ופרק אחר עוסק ב"מטרת הבריאה". ספר הזוהר אינו אנציקלופדיה, והוא נכתב לפי עיקרון אחר. זה לא ספר מדעי במובן הרגיל של המילה, אך בפועל מה שכתוב בו זה מדע מוחלט לחלוטין, מדע שפועל באופן שונה.

המדע שאנו מכירים מעולמנו ממלא וטוען את המוח והשכל שלנו בנתונים שונים שבעזרתם אנחנו יכולים לחשוב ולהסיק מסקנות שונות, ואילו את ספר הזוהר לומדים אחרת. בלימוד ספר הזוהר אין חשיבות כלל לדרגה שבה האדם נמצא או יכול להימצא, אין חשיבות למילוי השכל במושגים מסוימים והאם האדם יכול לפעול בעזרתם. ספר הזוהר מרחיב את מסגרות תפיסת האדם, באופן כזה שהוא יראה גבוה הרבה יותר, בצורה רחבה ועמוקה יותר מאשר העולם שלנו. האדם מקבל ידע עליון.

המידע מגיע לאדם כהרגשה עליונה שמתוכה הוא מתחיל להפיק ידע. כמו למשל ברמת העולם שלנו כאשר ילדים משווים בין חוויות מסוגים שונים: את זה טעמתי, כך עשיתי, את זה קיבלתי, וכך צוברים מידע על הסיבה והמסובב שמקנה להם הבנה והשגה בעולמנו. אותו הדבר מתרחש בזמן השגה והבנת העולם העליון. רק מתוך עבודה מעשית מושגות הנהגת העולם שלנו והשפעה מתוך העולם שלנו על העולם העליון וכולי.

ספר הזוהר מכניס אותנו למצב מיוחד. במידת הלימוד הנכון והקריאה בו ובעיקר באופן הקריאה, האדם מעורר ומזמין על עצמו אור מיוחד, כוח שמרחיב את גבולות ההבנה וההשגה שלו, את גבולות ההרגשה. כאשר האדם  מרגיש, תופס, מבין את הגבולות האלה, משווה בתוכו כל מיני נתונים של עולם חדש לחלוטין, של ממדים חדשים, מדרגות חדשות, הבנות, הערכות והערכים, אז מופיע בתוכו מדע חדש שנקרא "חכמת הקבלה", מדע על מערכת ההנהגה של עולמנו, משום שהעולם שלנו הוא הרגשות של האדם עצמו ושל העולם שסביבו.

כאשר האדם משתדל יותר ויותר לעורר ולהזמין על עצמו את האור לגילוי העולם העליון, את הרגשתו בתוכו ואת השגתו, אז נהייה לו מובן הקשר בין שני העולמות, בין העולם שבו אנחנו חיים עכשיו לבין העולם שמתגלה לו באופן אישי. עם זאת, מופיע מצב ששני העולמות מתקיימים בו בשיתוף פעולה הדדי ביניהם.

במקביל, האדם מתחיל לגלות באמצעות ספר הזוהר מכשיר הבנה, הגדרות חדשות, כינויים, תחושות. כעת הוא תופס את העולם בשני ממדים מחוץ למסגרות זמן, תנועה ומקום.. והעיקר, האדם מכונן קשר עם ההנהגה של הכוח העליון, שבו הם משפיעים זה על זה באופן הדדי ובסופו של דבר הופכים לשותפים. את כל זה מאפשר ספר הזוהר.

לכן האדם מתחיל להבין שהעיקר זה לעורר ולהזמין על עצמו את הכוח העליון, ש"יחנך" אותו יותר, ימלא אותו יותר, ירחיב את האופקים שלו, ייצור בתוכו הגדרות והבנות אחרות לגמרי, כי בעת שהוא נמצא בו זמנית בעולם שלנו וגם בעולם העליון, על האדם להבין את הקשר ביניהם.

באופן כזה, ספר הזוהר מלמד את האדם איך להסתדר בתוך התחושות שלו ומה הקשר בין התחושות בעולם העליון לבין התחושות בעולם שלנו.

מתוך שיעור וירטואלי, 12.02.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest