דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / סטיבן ווזניק: "האם האדם הפך להיות מאושר יותר?"

סטיבן ווזניק: "האם האדם הפך להיות מאושר יותר?"

שאלה: כשנשאל המהנדס, מתכנת סטיבן ווזניק, שיצר יחד עם סטיב דג'ובסו את אימפריית Apple, "האם האדם הפך להיות מאושר יותר לאחר המצאת המחשב האישי", הוא ענה: "זוהי שאלה מורכבת מאוד".

פעם חשבתי שאם הופכים את החיים של בני האדם לפשוטים יותר, זה מביא להם אושר. הם יעבדו פחות. אבל הם התחילו לעבוד אפילו יותר, במשפחה כיום, שני בני הזוג צריכים לעבוד. אני חושב, שאם נשווה את רמת האושר שלנו לזו של האדם הקדמון היא תהיה שווה פחות או יותר.

פעם אני וסטיב דג'ובסו חלמנו ליצור גדג'ט שיהפוך עיוורים לבני אדם שמסוגלים לראות. אבל עכשיו, כאשר אני נכנס למטרו ורואה שכולם יושבים "תקועים" בתוך הפלאפונים שלהם, אני מבין שהפכנו את כל בני האדם שרואים, לעיוורים".

האם אתה מסכים עם הקביעה שאנחנו אנושות עיוורת?

תשובתי: אנחנו עוד עתידים להבין שכל החידושים של האלקטרוניקה נועדו רק כדי להגביל אותנו ברגשות, בתחושות, בהבנת העולם, בהרגשת החיים. אני מסתכל על המסך הקטן, שנכנס לתוך כף היד שלי ולא קיים שום דבר אחר עבורי. דרכו אני כביכול מתקשר לעולם. אבל למעשה, עם מי אני מתקשר? עם איזה משרד, מתווך, ש"דוחף" לי כל מה שהוא רק רוצה. לכן האדם לא הפך להיות חופשי, אלא אפילו תלותי יותר. אנחנו הופכים להיות לעבדים יותר ויותר גדולים.

בעזרת האלקטרוניקה וכד' נעלמים מקצועות רבים. ומקצוע, זה לא רק מה שמאפשר לבני האדם להרוויח שכר. הדבר העיקרי במקצוע, זה שהאדם מרגיש מועיל וראוי לקיום עם אחרים. מקצוע, זה דרך לתקשורת בין בני אדם: אני חייט, אתה סנדלר, רופא, עורך דין וכולי, לא משנה מי ואיך, אבל אנחנו מתקשרים, אנחנו זקוקים זה לזה.

אם לא נהיה זקוקים זה לזה ו"ניתקע את האף" שלנו רק בפלאפונים, אז זה יהיה דומה למצב שבו אתה נותן זריקה או כדור ובני אדם יירדמו, ואז יקרינו להם בראש סרטים למיניהם, או בכלל ימיתו אותם.

שאלה: איזה תסריט נקבע על ידי הכוח העליון?

תשובתי: התסריט הזה הוא פשוט מאוד, הוא נקרא "הכרת הרע". אנחנו נהיה חייבים להכיר ברע של ההתפתחות האגואיסטית שלנו ולהבין שהיא מובילה אותנו למבוי סתום, ושעלינו להיפטר ממנה, לצאת מתוכה בבת אחת, לברוח ממנה לכל הכיוונים, מבלי לחשוב. אני מקווה, שנעשה זאת.

ובינתיים אנחנו משתדלים להסביר את זה לאנשים. עד כמה הם שומעים, זו כבר שאלה. אבל, כבר מתחילים פה ושם לצאת ולפרוח ניצנים ראשונים.

שאלה: כלומר אנחנו נמשיל להתקדם בטכנולוגיות, כדי להבין שהם לא יובילו אותנו לשום דבר?

תשובתי: כן.

שאלה: לשם כך הן מתפתחות?

תשובתי: לא. ההתפתחות צריכה להיות פנימית ואילו ההתפתחות החיצונית לגמרי לא חשובה.

אבל אם אנחנו לא מתפתחים פנימית, אז ההתפתחות האלקטרונית החיצונית מראה ריקנות ובכל מקרה מביאה אותנו להתחלה.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 19.10.2017:

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest