דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא קל להיות "מקום פנוי"

לא קל להיות "מקום פנוי"

laitman_2010-12-12_9534-70.jpg

בעל הסולם, "תלמוד עשר הספירות", חלק א', לוח תשובות לפירוש המילות"

שאלה מד) מהו פנוי?

"פנוי הוא מקום המוכן לקבל תיקונים ושלימות".

רצון מכונה ברוחניות מקום. והרצון יכול להיות "פנוי" – מוכן לקבל תיקונים, או לא מוכן לתיקון, כלומר מוכשר או לא מוכשר למילוי. אז כיצד נבדוק האם הרצון מוכן למילוי? לא מספיק רצון ראשוני פשוט – צריך להכין את עצמך לתיקון ולמילוי! לכן סתם רצון זה בינתיים לא "מקום". רצון המוכשר לשימוש נקרא "מקום".

בעל הסולם מביא דוגמא כזאת: אם הקיבה של האדם ריקה והיא יכולה להכיל כמה פרוסות לחם זה עדיין לא אומר שיש לו "מקום". הרי אם יש לו מצב רוח רע או איזו בעיה, אז הוא לא חש את הרעב. דאגות אחרות לחלוטין כובשות אותו. לכן בשם "מקום פנוי" קוראים לא לריקנות סתם אלא למוכנות לקבל תיקונים או מילויים. כלומר חייבת להיות התפתחות מסויימת בתוך הרצון ליהנות, כדי שהוא יגיע למצב שנקרא "מקום" לפי ארבע בחינות. ורק אז הרצון יתפתח עד בחינה ד' האחרונה, והוא בעצמו יכול להחליט האם הוא רוצה להתמלא ולאיזה תיקון ומילוי הוא זקוק. ואז הוא הופך ל"מקום פנוי".

לאמיתו של דבר אנחנו מגלים את ה"מקום", ולא את הבורא עצמו מחוץ למקום הזה, בדומה לצורה מופשטת שלא מלובשת בחומר. ולכן גם הבורא נקרא "מקום". הרי האור זה גם הופעה של רצון, צורה המלובשת בחומר בתוך הרצון. ומחוץ לאותו המקום אין לנו על מה לדבר. לכן כשמדובר על מצוות האדם ביחס למקום, מדובר על רצון שקיבל צורה נכונה. לאותה הצורה הנכונה אנחנו פונים והיא מייצגת עבורנו את הבורא, כלומר "בוא וראה".

"מקום פנוי הוא מקום המוכן לקבל תיקונים ושלמות". וכל השאר זה פשוט "קיבה ריקה", שלא מסוגלת להכיל אוכל כיוון שהאדם שקוע בדאגות אחרות. מקום זה לא נקרא "מקום פנוי". "פנוי" בהגדרתו זהו מקום המתוקן בצורה מספקת כדי להידמות לתכונת ההשפעה, מה שייקרא בורא – "בוא וראה".

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 06.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מהו כלי (רצון) רוחני?
כל העולם בתוך הרצון
מה זה רצון בהיר וזך?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest