דף הבית / המשבר ופתרונו / טוב יותר לאחרים, טוב יותר גם לי

טוב יותר לאחרים, טוב יותר גם לי

כל האנושות בנויה כגוף אחד, ועל אף שהאגו שלנו גדל ומחייב אותנו לעשות חשבון אגואיסטי בלבד, הקשר בינינו, התלות ההדדית שלנו מתגלה יותר ויותר. אין אף אחד בעולם שלא תלוי בכולם, בכל העולם. אם אנחנו לא מגלים את זה היום בכל העוצמה, בכל העומק והרוחב של הקשר הזה בינינו, זה בהכרח יתגלה בעוד כמה שנים. אנחנו מתקדמים לקראת זה.

אנחנו רואים שקיימות כאן שתי מגמות שמביאות אותנו למצב מאוד לא נעים. מצד אחד, אני תלוי בכולם, בכל האנושות, ולא יכול לספק לעצמי אפילו דברים הכרחיים אם לא אהיה קשור בכולם.

אנחנו רואים שכך בסופו של דבר נבנים החיים שלנו, ואנחנו לא נוכל לעצור את זה. אם נצפה בתהליך שעברו כל פיסת פלסטיק, נייר, עץ, חוט חשמל, או חתיכת ברזל, אנחנו נראה שכל דבר ודבר עבר דרך כל העולם בצורה כלשהי, והתלות הזאת מתגברת מיום ליום, והקשר בינינו נעשה יותר ויותר אינטגרלי.

ומצד שני, הוא נושא באופי יותר ויותר אגואיסטי, חד, ואגרסיבי. וכאן אנחנו מגיעים לנקודת המשבר, לנקודת ההיפוך המיוחדת. כאשר אנחנו מגיעים לנקודה הזאת אנחנו יכולים להחליט שכדאי לנו לחתוך את הקשרים בינינו כי הם מאוד לא טובים, כמו בגירושין במשפחה, או כשאנחנו מנתקים קשר עם אנשים שמתייחסים אלינו רע.

אבל אם ניתוק כזה בין בני אדם בודדים או במשפחה עדיין אפשרי, אז בממדים גדולים יותר, כאשר מדובר במדינות, אנחנו מגיעים למלחמה. אם רוצים לנתק קשרים ולבנות סדר חדש, מלחמה היא דבר בלתי נמנע. אפשרות אחרת היא, שאנחנו צריכים למצוא איזה אמצעי, איזו "סוכרייה" כדי להמתיק את הקשר בינינו, להפוך אותו לקשר טוב.

אנחנו רואים שהקשר בינינו הוא רב-צדדי, אינטגרלי. לכן אנחנו חייבים לתקן את עצמינו בהתאם לקשר שמתגלה לפנינו. במקרה זה אנחנו לא רק נרגיש שאנחנו תלויים זה בזה, אלא גם שאנחנו רוצים להיות בקשר ומוכנים להשתתף בקשר הזה בינינו מתוך רצון. ואז, במקום להילחם ולנסות לחתוך את הקשר הרע, אנחנו נבנה במקומו קשר טוב.

את התיקון של הקשר בינינו שמתגבר מיום ליום ניתן לעשות באמצעות השיטה שנקראת "חכמת הקבלה" או יותר נכון, "שיטת החינוך האינטגרלי", "חכמת החיבור".

בסיכומו של עניין, מכל המחקר שלנו בהתפתחות האדם והטבע שלו, אנחנו מגיעים לשתי אפשרויות: או שאנחנו מתקנים את הקשר בינינו, או שאנחנו נגיע לאלימות, למאבקים גדולים, למלחמות איומות, כמו שכבר מתגלה עכשיו בכל מיני מקומות בעולם.

לכן מתגלה בעולם שיטת החינוך האינטגרלי, שטוענת שצריך לשנות את האדם. הרי, כל עוד הוא פועל מתוך הטבע האגואיסטי שלו, הוא תמיד יפעל לטובתו. ולא משנה מה הוא אומר וכמה נדיב הוא משתדל להיראות, כל הכוונות של האדם תמיד תהיינה רק לטובת עצמו ולרעת הזולת.

ואנחנו חייבים להסביר לאנשים שהיום אי אפשר לפעול לטובת עצמי ולרעת הזולת אם אנחנו קשורים יחד. אם אני תלוי בך ואתה תלוי בי, אז אין לי ברירה אלא לחשוב לטובתך ושאתה תחשוב לטובתי. הקשר בינינו יעבוד בצורה כזאת, שאם אני מזיק לך, אז דרכך אני מזיק לעצמי. ואותו הדבר כלפי הטוב: אם אני מועיל לאחרים, אני מועיל לעצמי.

מתוך השיעור על המאמר מספר "שמעתי", 13.07.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מפני שאני עקרב
שבע מיליארד נמלים מחוברות
כל העולם הוא קן נמלים אחד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest