דף הבית / אקטואליה / חורבן בית המקדש – י"ז בתמוז

חורבן בית המקדש – י"ז בתמוז

שאלה: נאמר שביום י"ז בתמוז אנטיוכוס אפיפנס שרף את התורה ופסל אליל הוכנס לבית המקדש. מה משמעות הדברים אם בוחנים אותם מנקודת מבט רוחנית?

תשובתי: ״תורה״ אינה סתם לוחות הברית או גליל נייר שכתוב עליו דבר מה. ״תורה״ זה ״אור״, כוח רוחני ש״יורד״ מדרגה עליונה המלאה בהשפעה ואהבה על בני האדם שמשתוקקים לדרגה הזאת.

״בית המקדש״ נקרא ״ליבו של האדם״, והימצאות האדם למעלה מהאגו שלו, נקראת ״קדושה״. לכן כאשר נעלם מצב של השפעה ואהבה, נעלם ״האור העליון״, ״אור החסדים״, ונעלמה גם הקדושה, ובמקומה הוצב ב״בית המקדש״, כלומר בלבבות שלנו, ״פסל אליל״ (אגואיזם/אהבה עצמית). לכן, עד היום באנושות משתחווים ל״אלילים״. כמובן שמצפה לנו טיהור יסודי של הלבבות, התכונות, הכוונות והרגשות מכל ה"אלילים" האגואיסטיים, עד שנוכל לכוון את הרצונות שלנו לקשר מלא בינינו, כך שכל אחד יחשוב רק על טובתם של אחרים.

שאלה: האם נפילה מדרגת חיבור, קדושה, זו גם פעולה של חורבן?

תשובתי: כן, אבל זו פעולה הכרחית, מפני שאחרת הבורא לא יוכל "למקם" את התכונות שלו בנברא. התכונות צריכות להיות הפוכות ובו זמנית לכלול בתוכן זו את זו – הבורא את התכונות של הנברא, והנברא את התכונות של הבורא. כך הם יתחילו ליצור זה כנגד זה תכונות שבאות במגע, שיכולות להיות דומות זו לזו – הבורא ״יורד״ אל הנברא, הודות להתכללות תכונותיו של הנברא בתוכו, והנברא יכול להתעלות, לפחות במקצת מעל חייו, כלומר מעל לתכונות והרצונות שלו ולהגיע עד לדרגת הבורא. כך הם משתפים פעולה באופן הדדי ביניהם. בכך מסתכם כל עיקרון "התיקון״, שנקרא צמצום ב'.

צריך לומר שחדירה הדדית של שתי תכונות מנוגדות לא באה מי"ז בתמוז או מט' באב, אלא היא נובעת עוד מ״חטא אדם הראשון״, מפני שכבר שם הייתה טמונה מערכת קשר הדדי והשתוות הנברא לבורא, הודות לחטא ולהתנגשות של תכונות קוטביות. מכאן נובע שבכל אדם צריכה להתרחש באופן קבוע שרשרת של עליות וירידות. לכן אני מאחל לכם ירידות מוצלחות, שלאחר כל אחת מהן תגיע עלייה!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 11.7.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest