דף הבית / מהעיתונות / הרב לייטמן – כתבה מיוחדת ב-Ynet לרגל יום כיפור

הרב לייטמן – כתבה מיוחדת ב-Ynet לרגל יום כיפור

הסוד לשנה מוצלחת – האם באמת בלע את יונה לווייתן? או מהו הסוד שאם נגלה אותו, נדע איך לכפר על המעשים שלנו? הרב לייטמן במורה נבוכים אקטואלי ליום כיפור.

האם עצרתם פעם לשאול למה אתם צמים? למה אתם הולכים לבית הכנסת ביום הכיפורים? לובשים לבן? מבקשים סליחה מחבר זה או אחר שגרמתם לו עוול? אם להיות כנים עם עצמנו, כנראה שהסיבה לכך היא שביום הכיפורים כולנו רוצים לצאת "זכאים", לפחות במשהו.

מגדילים לעשות בעלי האמצעים, שרבים מהם מתחרים על גובה הסכום בקניית זכות הקריאה בציבור של ספר יונה – סגולה ידועה לעושר ולהצלחה בעסקים בשנה הקרובה. אך האם הם מבינים על מה הם משלמים?

סיפורו של יונה הנביא מתחיל במשימה שהוא מקבל מאלוהים – להזהיר את הגויים, תושבי העיר נינווה, לסור מדרכם הרעה, משנאת החינם לאהבת הזולת. כאז כן היום – כמו יונה גם לנו, עם ישראל, יש תפקיד שלא נוכל להתחמק ממנו. אותו תפקיד מלווה אותנו מימי בבל – התקופה שבה אברהם איחד אותנו לעם על בסיס אהבת הזולת – לייצר בינינו אחדות שתשמש דוגמה לעולם כולו. מילוי התפקיד הזה הוא זכות הקיום שלנו.

לאורך ההיסטוריה חווינו איך החוקיות הזאת פועלת: כשאנחנו מאוחדים, אנו פורחים וגם העולם משגשג. כשאנחנו נופלים לשנאת חינם, אנחנו סופגים מכות והעולם מידרדר. עם השנים כָּשַלנו בבניית הקשר בינינו, עד כדי כך שאנחנו לא מאמינים שביכולתנו להשכין בינינו יחסים טובים. אנחנו מתמלאים סלידה למשמע משימתנו להיות "אור לגויים". התפקיד שלנו נשכח, וכשאנחנו בורחים ממנו, מגיעה הסערה…

הסערה

יונה בורח מייעודו ונמלט על אונייה הרחק מעבר לים. הבריחה שלו גורמת לסערה, והמלחים מבינים שהסיבה לסבלם היא "היהודי" שנמצא על סיפון אונייתם. משם ועד להשלכתו אל מעבר לסיפון, הדרך קצרה.

גם בעולם הגלובלי של ימינו, אומות העולם מאשימות אותנו בכל משבר אפשרי. הגורל של עם ישראל הוא בלתי נמנע. המלחים בסיפור מתחלפים בכל פעם, אבל הגורל דומה. אם לא נקיץ מהתרדמה שאנו שרויים בה ונסכים לביצוע המשימה, יגיע הרגע שבו נושלך לים…

ההסכמה

יונה נזרק למצולות הים ונבלע על ידי לווייתן. בתום חשבון נפש עם עצמו, הוא מסכים לבצע את המשימה שהוטלה עליו, ורק אז הדג מביא אותו אל חוף מבטחים, לנינווה.

בדומה ליונה, גם אנחנו נושאים בתוכנו שיטה לחיבור. זה הגנום הלאומי שקושר אותנו לעם אחד, ולא נוכל להימלט ממנו. כשנתחבר בינינו נשמש דוגמה לאחדות לכל העמים. השאלה היחידה היא, האם נישא באחריות המוטלת עלינו, או שחס ושלום ישליכו אותנו אל מעמקי הים כדי שנסכים לממש את ייעודנו.

אור לגויים

תפקידנו הוא להפוך את שנאת החינם לאהבה בין איש לרעהו, ואנחנו, במקום להיות "אור לגויים" מנסים בכל כוחנו להיות ככל הגויים. אלא שמכבש ההתפתחות גורם לעוד ועוד אנשים ומדינות להרגיש בתת ההכרה שהיהודים הם האחראים לכל הצרות המתרגשות ובאות, ולכן אומות העולם לא ישנו את יחסן אלינו לטובה, עד שנמלא את חובתנו.

יום כיפור שמגיע אלינו לצורך חשבון נפש נוקב, הוא הזדמנות לקבל על עצמנו את הייעוד שלנו ולהגיע להחלטה להתחבר בינינו ולהיות "אור לגויים". רק אז המערבולת העולמית סביבנו תשקוט, האנושות כולה תזכה לשלווה ותיפרס מעל כולנו סוכת שלום.

שנה טובה וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל!

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש ארגון קבלה לעם העולמי. מדי יום מעניק הרב לייטמן שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66, ובימי ראשון בשעה 20:00 עונה על שאלות המאזינים ברדיו 103FM.

One comment

  1. תענוג לקרוא את המשמעות האמיתית של הדברים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest