הכול נקבע מראש

"נודע, שסוף מעשה במחשבה תחילה, כי האדם בטרם שמתחיל לחשוב איך בונים בית, הרי הוא מעלה במחשבתו ענין הדירה שבבית, שהיא התכלית. ואחר כך מעיין בתכנית הבנין, שתהיה מוצלחת אל התכלית הזו. כן העניין שלנו, לאחר שנתברר לנו, ביאור התכלית, הנה יחד עם זה, מבואר לנו, אשר כל סדרי הבריאה, בכל פנותיה ומבואיה ומוצאיה ערוכה ומסודרת בכל מראש, רק על פי התכלית הזו שיתפתח מתוכה המין האנושי, שיעלה במעלותיו, עד שיהיה מוכשר להרגשת אלקיות כמו הרגשת רעהו." (בעל הסולם, "תורת הקבלה ומהותה")         

תוכנית הבריאה נקבעה מראש מהמצב הסופי ועד למצב ההתחלתי. גם כל מצב ביניים נקבע גם על ידי המצב הראשון וגם על ידי המצב האחרון, אין שום מקריות.

יכולות להופיע כאן שאלות רבות. למשל, מדוע מישהו פורץ פתאום קדימה, עושה איזו תנועה ובכך משפיע על כל השאר, מדרבן ומאיץ אותם או להיפך מושך אותם חזרה וכולי. מצד אחד, אין כאן שום מקריות, מצד שני, כל אחד קובע את המצב של העולם כולו.

תנועה רוחנית, היא רב ממדית, רבת פנים. כמה קומות תנועה של כל הבריאה קובעות ביניהן את כל המצבים. מבחינה תיאורטית אנחנו יכולים ללמוד הכול, אבל באופן מעשי אנחנו לומדים רק את מה שאנו יכולים להרגיש, שכבר קיים בנו, שנקלט בחושים ובשכל שלנו. לכן אותה רב-ממדיות בהתפתחות שלנו, שבה אחד יכול לנוע מהר יותר והאחר לאט יותר, וכולנו תלויים זה בזה, עדיין אינה נשלטת על ידינו בתודעה. אנחנו יכולים לדבר על תנועות קטנות קונקרטיות, אבל לא יותר מזה.

מתוך שיעור וירטואלי, 11.03.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest