דף הבית / מיתוסים על חכמת הקבלה / האם מותר ללמוד קבלה לפני גיל 40?

האם מותר ללמוד קבלה לפני גיל 40?

אמר רבא לעולם ילמוד אדם תורה במקום שלבו חפץ. (בבלי, עבודה זרה, י"ט, א')

התורה ניתנה ללמוד וללמד, בכדי שכולם יידעו, מקטנים עד גדולים, דעת ה', וגם מצאנו בהרבה ספרי מקובלים, שמזהירים על לימוד חכמה זו שכל אדם חייב ללמוד אותה. (ר' יצחק אשכנזי, טהרת הקודש, קמ"ז)

רוב גדולי המקובלים אשר מֵימֵיהם אנו שותים, נסעו (נפטרו) מזה העולם קודם מ' (40) שנה. (ר' פנחס אליהו הורוביץ, ספר הברית, חלק א', מאמר ד', שני המאורות, פרק י"ד)

בן ל"ח (38) שנה, הכריע (האר"י ז"ל) בחכמתו הקדושה לכל קודמיו, עד הגאונים ועד בכלל. וכל ישׁישׁי ארץ, אבירי הרועים, חברים ותלמידים, של החכם האלוקי הרמ"ק ז"ל, קמו עמדו לפניו, כתלמידים לפני הרב. (בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות, ח')

כתוב "יָהֵב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין" (נותן חכמה לחכמים) ולפחות שיהיה בן כ' (20) שנה ושיהיה נשוי. (הנהגות צדיקים, סדר קביעת התורה מרבי שבתי מראשקוב, פ"ג)

לשון הזוהר הקדוש מסוגל לנשמה והוא דבר השווה לכל נפש ישראל, קטן וגדול שם הוא, כל אחד לפי הבנתו ושורש נשמתו. (ר' צבי הירש הורוביץ, הנהגות ישרות, אות ה')

הותרה הגזרה, והרשות נתונה להתעסק בספר הזוהר… מצווה מן המובחר שיתעסקו בו ברבים, גדולים וקטנים, כמו שמובא ברעיא מהימנא. (ר' אברהם אזולאי, הקדמת ספר אור החמה, פ"א)

וכשיהיה קרוב לימות המשיח, אפילו תינוקות שבעולם עתידים למצוא סודות החכמה, ולדעת בהם קיצים וחשבונות של הגאולה. ובאותו הזמן תתגלה לכל. (זוהר לעם, וירא, סעיף 460)

ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר, היו לומדים עם תינוק בן תשע שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם, והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו, ויתקיים. (ר' יצחק אייזיק ספרין, נוצר חסד, פרק ד', משנה כ')

מי ייתן והיה שיתחילו ללמוד עם הצאן קדושים כשהם עדיין בקטנותם בן ט' ו- י' שנים ספר הזוהר הקדוש… והיו בוודאי הגאולה בקרוב בלי שום חבלי משיח. (ר' שבתאי ליפשיץ, סגולת ישראל, מערכת ז', אות ה')

הבה נקווה כי כל אחינו בית ישראל יקבעו לימוד בספר הזוהר הקדוש יחד, עשיר ואביון, קטון וגדול. ומה טוב ומה נעים, אם ישתדלו לקבוע חברות ללימוד הזוהר. ובפרט לעת כזאת, אשר ניצוצי הגאולה החלו לפרוח, עלינו להשתדל בלימוד הקדוש הזה, המסוגל לביאת משיח צדקנו. (הקדמת הרבנים לזוהר, דפוס ג'רבה)

מזמן אשר הציץ וזרח אור יקרות של שני מאורות הגדולים ספר התיקונים וספר הזוהר, קיימו וקיבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן, והגם שאין לאל ידם להשיג ולהבין סוד אמרות טהורות שבספרים הקדושים האלה אף על פי כן שותים בצמא את דבריהם ומתלהבים בקריאתם מאוד מאוד. (ר' יוסף חיים, הבן איש חי, בהקדמת התיקונים בניהו)

לינק מקוצר למאמר: http://laitman.co.il/hAd8R

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest