דף הבית / כלכלה / כסף / האם לשלם הבטחת הכנסה לאזרחים?

האם לשלם הבטחת הכנסה לאזרחים?

דעה: בשנים האחרונות גולשים ברשת דנים בעובדה שההכנסות הריאליות של האוכלוסייה במדינות מפותחות מפסיקות לגדול, ושהאוטומציה של העבודה "מחסלת" מקומות עבודה. מספר כלכלנים ובלוגרים מציעים לתקן את המצב בעזרת הבטחת הכנסה, תשלומים כספיים שניתנים על ידי המדינה ללא צורך בהחזרתם.

לדעת אחד הבלוגרים, האוטומציה של הייצור אמנם תביא את האנושות לייצור יתר של מוצרים אבל יחד עם זאת, העלאת מיסים על התעשיינים תאפשר הבטחת הכנסה לכל האזרחים וביכולתה להעלות את שביעות הרצון בחברה. הסיבות להנהגת הבטחת הכנסה הן רבות: משנת 1970 השכר הריאלי הפסיק לגדול ואף החל לרדת, בעוד שהרווחים של התאגידים ממשיכים לצמוח בהתמדה. העובדים מוחלפים ברובוטים, והמדענים צופים כי ב-20 השנים הקרובות,  המכונות יחליפו יותר מ – 47% ממקומות העבודה.

ישנן רק שתי דרכים לצאת מהמצב הזה, הראשונה היא ליצור אבטלה סמויה, כלומר ליצור מקומות עבודה עם עבודה שאין בה צורך, והדרך השנייה היא להנהיג שיטת חלוקה של הכנסה כספית הכרחית. ניסיונות להנהגת הבטחת הכנסה בקנדה ובמדינות העולם השלישי התבררו כמוצלחים, אחוזי העוני והפשיעה ירדו, חל שיפור באיכות החיים, וסופק שירות רפואי וחינוך.

ב–6 ביוני 2016, ייערך בשוויץ משאל עם בנושא הבטחת הכנסה במדינה. בפינלנד, בניו זילנד ובמחוז אונטריו שבקנדה השלטונות כבר מוכנים להתחיל בתשלום זה לאזרחים. גם החממה העסקית Y Combinator (פרוייקט ליצירת יזמים) מתכננת פרויקט בקנה מידה גדול בתחום זה.

תגובתי: יצירת מקום עבודה חדש היא עניין יקר מאוד, ולכן יצירת אבטלה סמויה באופן מלאכותי תהיה תופעה יקרה יותר מאשר תשלום מענקים. השיטה היעילה ביותר היא העסקת האוכלוסייה במחיר נמוך ועם תועלת לחברה, על ידי שילובה במערכת החינוך האינטגרלי. בינתיים, נעשים ניסיונות שונים למציאת שיטות לספק הבטחת הכנסה לאזרחים. נראה שניסיונות אלה הנם ניצנים של החברה העתידית, כפי שמתאר אותה בעל הסולם בספרו "הדור האחרון", חברה המשוחררת מהצורך לעבוד למען הכנסה. התחייבות האדם כלפי החברה תנבע כתוצאה מתהליך חינוך שיעבור כל אחד במעגלי שיח של עשרה אנשים "עשיריות" והשכר לא יהיה הכנסה חומרית אלא גילוי המצב הנצחי והמושלם, גילוי הבורא.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest