דף הבית / אקטואליה / דיכאון של כלכלן

דיכאון של כלכלן

הערה: חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף סטיגליץ, כותב: "אני משתתף כל שנה בכנסים וועידות של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס משנת 1995. ואף פעם לא נסעתי משם, עם מצב רוח קודר יותר מאשר השנה.

ראשי חברות בדאבוס שהו באופוריה בקשר לחידוש צמיחת הכלכלה, רווחים ומשכורות עצמיות, טיעונים המשפיעים מעט על העולם שבו שורה החומריות. תשכחו את הטיעונים הבנאליים על ערכים ועקרונות בפסקאות הראשונות של נאומי מנהלי חברות. ככל הנראה חסרה להם כנות… מהות הופעתם לא השתנתה: "תאוות בצע, זה דבר טוב, ואני נכנס לדיכאון, מזה, שאת הרעיון השגוי בעליל הזה כל כך הרבה בני אדם בשלטון מקבלים כנכון".

תגובתי: בשונה מג'וזף סטיגליץ, אני לא נכנס לדיכאון, מפני שאני מכיר את האגו האנושי ומלכתחילה לא מצפה לשום מעשים טובים מהאליטה הכלכלית. יתרה מכך, הייתי מאחל לה הצלחה. מפני שככל שהיא תגיע רחוק יותר בתאוות הבצע שלה, כך מהר יותר העולם יראה את האמת ויהיה בשל להשתמש סוף סוף בחכמת הקבלה.

חכמת הקבלה אומרת שצריך להתאחד ולדרוש מעם ישראל מימוש של שיטת תיקון העולם. עוד בימי קדם, פרעה מלך מצרים הבין, שהיהודים בורחים ממנו לאיחוד אמיתי, לעלייה מעל לאגו. ועל אחת כמה וכמה, צריכים להבין את זה העמים המודרניים.

מהותה של השיטה הקבלית, הטמונה בעם ישראל, היא להתקרב זה לזה עד כדי כך, שהאגו לא יפריד אותנו יותר ולא יפריע לנו. אם נדגים את האפשרות הזאת לכולם, היהודים יבצעו את מה שהעולם בתת מודע מצפה מהם. כאשר בני אדם ימצאו את עצמם במבוי סתום, הם ירגישו זאת. האנושות תתחיל להבין, שהפתרון של הבעיה מסתתר בעם ישראל. וכל השאר תלוי עד כמה הוא יוכל לממש את רעיון האיחוד בתוכו, להראות ולהציג אותו לעולם.

היום שונאים את היהודים מבלי להבין ממש למה. במקום הסיבה האמיתית,  מוצאים סיבות ותירוצים. ובכן, השנאה הזאת זקוקה להכוונה נכונה, להכרה, כך שכולם יחד יתחילו לפעול:

מצד אחד, אלא שמשתוקקים לתיקון פנימי, שזה "עם ישראל", מצד שני, כל היתר.

למעשה שני החלקים האלה פותרים יחד בעיה משותפת אחת. פשוט צריך להתחיל ממישהו, ולכן האיחוד מתחיל מאלה שכבר הבשילו לכך ואחר כך, מתוך רצון חופשי, דרך דוגמה טובה, יצטרפו אליהם מעגלים חדשים. באופן כזה, אין בכלל צורך לגרש את היהודים מאדמתם, לא צריך להרוג אותם. אלא צריך לדרבן אותם לכך, שהם ייצרו חברה מלוכדת חזקה,  שמפיצה אור עליון בכל העולם.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 13.2.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest