דף הבית / חינוך, ילדים / בית ספר עתידי

בית ספר עתידי

הערה: ראש חברת החלל SpaceX, איש העסקים אילון מאסק, סבור ש"פתרון של בעיות מתמטיות ומשוואות מופשטות אינו מביא תועלת ממשית, התלמידים לא מבינים מה הצורך בזה". במקום זה הוא מציע לתלמידים "ללמוד תפיסות ממתמטיקה ופיזיקה הלכה למעשה, למשל לפרק מנועים ולבנות לוויין". לדעתו, "עיצוב של לוויינים ופירוק של מנועים יקנה מושג ותיאור מספיקים אודות מתמטיקה ופיזיקה, והיכולת להשתמש במפתח שוודי ומברג יניבו תועלת מעשית".

תשובתי: זה מדויק, אני מסכים איתו לגמרי. לימוד תאורטי אינו מניב תועלת.

הערה: אבל למדנו זאת מבחינה תאורטית…

תשובתי: ואיזו תועלת הפקנו מהלימוד? אני למדתי נושאים כגון התנגדות חומרים, מטלורגיה וכדומה, אז מה? אם זו לא עבודה מעשית, אין בזה שום טעם. אני סבור שאי אפשר לקלוט טכנולוגיה בצורה אחרת. ותיאוריה היא תיאוריה… מתמטיקה נניח, זו תיאוריה, אין מה לעשות, אבל זה לא מדע, זו שפה.

אני סבור, שחייבים לתת לתלמידים משימות, שיחשבו, יסתובבו ביניהם, יילמדו לימודים קבוצתיים, זה טוב מאוד. הם יתחילו "לנבור" בכל. היום הם יודעים, כיצד לפתוח "Google" וכד', כיצד להשיג מידע באינטרנט.

שאלה: למה אתה סבור שזה צריך להיות בקבוצה? מאסק לא כותב ולא מדבר על כך.

תשובתי: חייבת להיות פעולה קבוצתית, היום בכל מקום הכול עובד רק בצורה כזאת, מפני שהעולם הגיע למצב שבו עליו לעבוד בקבוצות, בצוותים. אדם אחד, לא רק שלא יוכל ולא יספיק לעשות דבר, אלא, זו לא אותה מחשבה ולא אותה גישה כמו של קבוצה.

שאלה: המשתתפים בפעולה קבוצתית יתחברו ביכולת ובכישרונות שלהם?

תשובתי: הם יהיו חייבים ליצור ביניהם מגע ובאופן כזה להיות כלולים, מורכבים מתכונות שונות. בעבר כאשר היינו סטודנטים, כדי לבצע עבודת מעבדה, היינו מתחלקים לקבוצות ומבצעים אותה בקבוצה שמורכבת מכמה אנשים. אחד התלמידים כתב דו"ח להגשה תוך שעתיים, אחר עזר ליתר התלמידים לחפש במקורות, ואני הרכבתי את המכונה עצמה, את הכבלים עצמם. עבורי זה היה קל. מדהים, כמה "הלך לי" בצורה חלקה! כל אחד היה במקום שלו, וזה היה טוב מאוד לעבוד כחלק מקולקטיב.

שאלה: כלומר יכולים להיות בתי ספר כאלה בהווה ובעתיד?

תשובתי: כן, אני סבור, שזה דבר טוב מאוד. אנחנו הרי מלמדים את הילדים על מה שקיים בעולם ולא על גילויים. לכן צריך לתת להם מכונות, מכשירים, כל מה שרק אפשר, כדי שילמדו מהם על האלמנטים של הטבע.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 10.8.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest