דף הבית / כללי / "אמונה למעלה מהדעת" – למטה ולמעלה ממחסום

"אמונה למעלה מהדעת" – למטה ולמעלה ממחסום

 שאלה: מי שלומד קבלה עובד ב"אמונה למעלה מהדעת" גם לפני המחסום. איך משתנה ההבחנה הזו כלפיו לאחר שרכש מסך? האם העבודה הזאת נחוצה לו בכלל כשהוא מרגיש את הבורא?

תשובה: דווקא למעלה ממחסום האדם מסוגל לעבוד ב"אמונה למעלה מהדעת". לפני המחסום הוא רק משתוקק לזה, אבל אינו יכול לפעול לפי זה. הרי האמונה זו תכונה של נתינה הנרכשת למעלה ממחסום, במצב שהאדם נמצא למעלה מהאגואיזם (מהידיעה, מתכונת הקבלה). "אמונה למעלה מהדעת" היא "נתינה למעלה מקבלה".

שאלה: אדם שמשיג מדרגה כלשהי ומשתוקק להתעלות עוד יותר, להידמות יותר בתכונותיו לתכונת הנתינה, הולך ב"אמונה למעלה מהדעת". האם הוא משתמש גם במדרגתו הקודמת בפעולתו, או שהוא מבטל את שימושו בה?

תשובה: המדרגה הקודמת נחשבת בעיניו כמדרגה שהוא כבר ניצל, כמדרגה אגואיסטית יחסית למדרגה הבאה. וכך כל פעם ופעם.

המדרגה העליונה נקראת בורא, והיא משתנה כל פעם. האדם משיג היום את הבורא של יום האתמול ורוכש את הבורא החדש, שהוא ישיג מחר.

One comment

  1. זהר נשא/ מאמר יראה ענוה וחסידות/אות קמא – הסולם

    קמא) א"ר יהודה וכו': אר"י, והרי למדנו, אדם הוא כלל של זכר ונקבה. אמר לו, ודאי כך הוא, שהוא בכלל אדם, כי מי שנתחבר דכר ונוקבא נקרא אדם, ואז הוא ירא שמים. ולא עוד אלא ששורה בו ענוה. ולא עוד אלא ששורה בו חסד. ומי שלא נמצא דכר ונוקבא, אין בו, לא יראה, ולא ענוה, ולא חסידות. ומשום זה נקרא אדם כלל הכל. וכיון שנקרא אדם, שורה בו חסד. שכתוב, אמרתי לעולם חסד יבנה וגו', והעולם אינו יכול להבנות, אם לא נמצא דכר ונוקבא.

    קמב) וכתיב וחסד ה' וגו': וכתוב, וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו. כי יראיו, הם כלל אדם. דהיינו דכר ונוקבא, שאל"כ אין בו יראה. פירוש אחר וחסד ה' מעולם ועד עולם. אלו הם הכהנים הבאים מצד החסד. והם נוחלים נחלה זו הבאה מעולם העליון שהוא ז"א, לעולם התחתון, שהוא מלכות. על יראיו, הם הכהנים שלמטה, הכוללים דבר ונוקבא, שכתוב, וכפר בעדו ובעד ביתו. שהוא הנוקבא. כדי להכלל בסוד אדם. שהוא דכר ונוקבא. וצדקתו לבני בנים. אר"י, אם כן מהו וצדקתו, חסדו היה צריך לומר. שהרי ע"י החסד זכה לבני בנים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest