דף הבית / המשבר ופתרונו / איחוד, הדרך אל עתיד טוב

איחוד, הדרך אל עתיד טוב

שאלה: במהלך ההיסטוריה של העם היהודי עברנו מצבים לא פשוטים כגון נדידה ומעבר לארץ ישראל, הקמת מדינה וזכו ליחס שונה מצד מדינות בעלות ברית ומתנגדות. איך אפשר להסביר את העובדה שתחילה העולם תמך בהקמתה של מדינת ישראל, ואילו עכשיו התמיכה הזאת מסתיימת, ועם ישראל נאלץ להיאבק כל הזמן?

תשובתי: תחילה, לאומות העולם הייתה תקווה שהיהודים יתחילו לבצע את משימתם ההיסטורית, להיות כמו שנאמר בתורה, "אור לגויים", כלומר להראות דוגמה של איחוד לכל האנושות. בעבר, בבבל העתיקה, היהודים החלו לבצע את המשימה הזו תחת הנהגתו של אברהם, והיום עלינו לסיימה. בחכמת הקבלה נאמר שדווקא בעת הזו אנחנו מתחילים את מימוש המצב האחרון של האנושות. לכן לאורך כל ההיסטוריה היה עלינו להתקדם בהדרגה למצב של איחוד. כאשר הצלחנו בכך, היה לנו טוב, בטוח ונוח. וכאשר לא יכולנו לעשות זאת בגלל מריבות פנימיות בינינו, סבלנו מפלה עד למצבים נוראיים כדוגמת השואה.

שאלה: המקובל הגדול של המאה ה – 13 הרמב"ן אמר שצוּוה לנו על ידי התורה לשלוט בארץ, שהקב"ה נתן לאבותינו, ולא להשאיר אותה ברשותו של עם אחר וכמו כן לא להשאיר אותה לא מעובדת, במלואה בכל גבולותיה, שעליהם נשבע א-לוהים לאבותינו, ולא להשאיר אף חלק ממנה. אנחנו יודעים שהסכסוך הישראלי-פלשתינאי מהווה היום קלף מיקוח בעולם. כיצד היית מפרש בהקשר זה את הביטוי "ולא להשאיר אותה ברשותו של עם אחר כלשהו"?

תשובתי: מנקודת מבטה של חכמת הקבלה, אני יכול לומר רק דבר אחד,  אם העם היהודי לא יתחיל להתאחד לפחות בתוך ישראל, שלא לדבר על כל העולם, אז לא נצליח להחזיק מעמד בארץ הזאת ושוב נגורש מכאן. אם נוכל להתאחד מעל לכל הניגודים, אז לא רק שנחזיק בארץ ישראל, אלא אף אחד כבר לא יטען בעלות עליה. מה גם שהפלשתינאים יתייחסו אלינו בנאמנות ויתחילו לשתף איתנו פעולה בשמחה. הכול תלוי רק עד כמה נהיה מחוברים בינינו. למעשה, על ידי החיבור בינינו נתחיל לנהל את הכוחות הטובים שיכולים להתגלות בעולמנו. אין לנו שום דרך אחרת להשיג עתיד טוב יותר. חכמת הקבלה מדברת על המבנה הפנימי של העולם ועל הכוחות שפועלים בו, זהו החלק הנסתר והסודי של התורה, שמספר על מה שניסתר מבני אדם רגילים. מי שרוצה להשיג את מהות הקיום, יכול ללמוד את חכמת הקבלה ולהבין שרק האיחוד פותח לנו את הדרך לעתיד טוב.

מתוך תוכנית טלוויזיה "יום העצמאות של ישראל", 6 3.4.201

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest